Hassan Blasim Lijkententoonstelling Recensie Waardering

Hassan Blasim Lijkententoonstelling Recernsie Waardering

Hassan Blasim Lijkententoonstelling Recensie
Op de achterflap de volgende tekst; Nietsontziend, choquerend en betoverend. Messcherpe verhalen over onze sterfelijkheid en ons bestaan, waarin werkelijkheid en waan door elkaar heen lopen. En daaraan is niets gelogen. De wereld is inmiddels ZO bizar dat die nauwelijks te bevatten zijn. Hassan Blasin laat je niet meer los.

Hassan Blasim laat je ervaring hoe het is om vluchteling te zijn
Wat een bizarre verhalen, sprookjes!? Onderweg in dit boek bedacht ik mij regelmatig dat deze verhalen absoluut niet allemaal verzinsels kunnen zijn. Dat “ wij”, de lezers, absoluut geen idee hebben van de hel waar mensen in oorlogsgebieden in leven. En dat het godsonmogelijk is om enigszins een idee te krijgen van de verhalen die vluchtelingen met zich meedragen. Ik krijg de indruk dat Hassan Blasim een poging doet ons te proberen mee te nemen door zulke levens. Dit doet hij door middel van fantasieën, sprookjes, nachtmerries en hallucinaties. De werkelijkheid is te erg om woorden voor te vinden of zoeken. Om dit boek uit te kunnen lezen moest ik Lijkententoonstelling soms toch echt even loslaten, even wegleggen. Te heftig.

Altijd en overal gevaar en dreiging, 24 uur perdag
Wanneer bijvoorbeeld overal gevaar dreigt, en dan bedoel ik ook echt overal en 24 uur per dag, gevaar dreigt en je werkelijk niemand meer kunt vertrouwen, dan is het geloofwaardig dat er een wolf voor je badkamer ligt, zoals beschreven staat in het eerste verhaal. Dan wordt het logisch dat je gaat uitzoeken hoe het kan dat een konijn een ei heeft gelegd. Een zoektocht met desastreuze gevolgen. Bijna kun je gaan geloven als lezer dat er prijzen te winnen zijn wanneer je het je lukt als terrorist of soldaat de door jouw geslachtofferde “vijand” als een esthetisch kunstwerk aan de kant van de weg achter te laten, zoals beschreven in het titelverhaal van dit boek.En dan te bedenken dat wanneer deze mensen eindelijk in Europa aankomen na een onbeschrijfelijke vlucht. Alle dierbaren achter zich hebben moeten laten, een helse tocht door den vreemde moeten maken, overal vijandigheid tegenkomen, elk moment onzeker over hun eigen leven, Europa verwacht dat zij kan toetsen of de vluchtverhalen kloppen. Of er enige coherentie valt te bespeuren in de vluchtverhalen? Lees Lijkententoonstelling en je komt er vanzelf achter.

Lijkententoonstelling bevat prachtige, indringende, ongelooflijke, soms bijna ongeloofwaardige verhalen
Lijkententoonstelling bevat prachtige, indringende, ongelooflijke, soms bijna ongeloofwaardige verhalen, die ik niet altijd evengoed goed snapte, of beter gezegd, bevatten kon. Het boek zou verplichte kost moeten zijn voor medewerkers van de IND, de C.O.A., een plek moeten krijgen op de literatuurlijst van de Middelbare School en zeker voor de politici die aan het formeren zijn en het migratie- en immigratiebeleid voor de komende jaren gaan uitstippelen. Hassan Blasim – Lijkentoonstelling is gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Mieke Koster

HASSAN BLASSIM – LIJKENTENTOONSTELLING
– Titel: Lijkententoonstelling
– Schrijver: Hassan Blasim ♂ (Irak)
– Soort boek: verhalen
– Origineel:
– Nederlandse vertaling: Richard van Leeuwen, Djûke Poppinga
– Uitgever: Uitgeverij Jurgen Maas
– Verschenen: 19 januari 2017
– Omvang: 168 pagina’s
– Prijs: € 19,95
– Waardering: ++++ (uitstekend) Mieke Koster

Flaptekst Hassan Blasim – Lijkententoonstelling
Van keihard realisme in één sprong naar de meest absurdistische droomwerelden, van de pot gerukte, bizarre situaties en literaire overpeinzingen, over leven en dood in vernietigende oorlogssituaties tussen Irak en Iran of de Verenigde Staten, over terrorisme, het lijden en lot van een individu in een tijd vol verschrikkingen, armoede, sektarische culturen en mensensmokkel, dit alles gepaard met soms vuilbekkende humor, die ons als lezer soms verrast en bij de strot grijpt – dat is Hassan Blasim. Hij is nietsontziend in zijn verhalen, voor hemzelf en de wereld om hem heen, choqueert en betovert – kortom, zijn werk slaat in als een bom en laat je niet meer los.

Beste Boeken 2017 Overzicht
Nieuwe Boeken Januari 2017