Adriaan van Dis In het buitengebied Recensie

Adriaan van Dis In het Buitengebied Recensie

Er is al veel aandacht geweest in de media voor de nieuwe roman van Adriaan van Dis – In het buitengewest. Niet in de laatste plaats geïnitieerd door de schrijver zelf. In het buitengewest heeft derhalve al wel wat stof doen opwerpen. Zoals Adriaan van Dis zelf al meermaals verteld heeft was In het buitengewest een noodzakelijk boek. Een roman in verhalen die voortkomt uit een periode in zijn leven waarin hij niet bepaald vrolijk was. Eenzaamheid en depressiviteit zijn de drijvende kracht geweest achter deze roman.

Mannen die worstelen met eenzaamheid en doodsverlangen
Een vrolijke leeservaring kun je In het buitengewest niet noemen. Maar toch heeft Adriaan van Dis het boek een zekere mate van lichtvoetigheid gegeven doordat het doordrenkt is van zelfspot, ironie en zwarte humor. De roman bestaat uit een aantal verhalen waarin eenzaamheid centraal staan. Van Dis, die zelf op het platteland is gaan wonen, is vaak herkenbaar in de verhalen. Alhoewel je niet kunt stellen dat het een autobiografische roman is geworden. Zeker heeft Adriaan van Dis geput uit zijn eigen worsteling met eenzaamheid en depressie, maar dit heeft hij weten te vertalen tot boeiend geheel.

Zwarte humor en treffende ironie zorgen voor bijzondere leeservaring
In het buitengewest is een worsteling van een man met de lelijkheid van zijn bestaan, de eenzaamheid en zelfs het doodsverlangen. Desondanks is het toch een groot genoegen en zelfs plezier om de roman te lezen. De zwarte humor en de treffende ironie waarmee Van Dis te werk is gegaan en, niet te vergeten, zijn vakkundigheid en pakkende schrijfstijl zorgen voor een bijzondere leeservaring. Adriaan van Dis In het buitengewest wordt gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

ADRIAAN VAN DIS – IN HET BUITENGEBIED INFORMATIE
– Titel: In het buitengebied
– Schrijver: Schrijver: Adriaan van Dis ♂ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: Augustus / Atlas Contact
– Verschijnt: 16 mei 2017
– Omvang: 160 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 12,99
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan (recensie volgt)

Flaptekst Adriaan van Dis – In het buitengebied
In het Buitengebied is een roman over alleen wonen. Een schrijver heeft zich gevestigd in een afgelegen vallei – ver van de stad en zijn vrienden. De stilte is tastbaar. In de lente hoort hij de vliesjes van de haagbeuk knappen, maar het sterkst klinkt een tergende binnenstem die de man confronteert met zijn angsten en obsessies. Van Dis toont in deze roman-in-verhalen hoe kwetsbaar eenzaamheid kan zijn en hoe obsessief het verlangen naar de dood. Ook geeft hij in In het Buitengebied een prachtig tijdsbeeld van een veranderend Nederland. Niet altijd even vrolijk, al weet Van Dis het met zijn ironie en zelfspot gelukkig licht te houden. Ja, vrolijk zelfs….

Nieuwe Boeken Mei 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017