Hans Munstermann Geraakt Recensie

Hans Münstermann Geraakt Recensie Waardering

De nieuwe roman van Hans Münstermann – Geraakt is een volgend boek met zijn alter-ego Andreas Klein als hoofdpersoon. Het boek begint met een gedicht die achteraf gezien een soort inhoudsopgave is. Het verhaal is in dit gedicht dan al min of meer verteld. Met uitzondering van het biografische verhaal over de stervende blueszanger Robert Eden. De uitgever wild dat Andreas Klein, de schrijver en verteller in de roman, een een biografie schrijft over Harry Piekema. Echter de schrijver wil graag zijn verhaal van de ontmoeting met een blueszanger Robert Eden vertellen, waarmee hij min of meer bevriend is. ”Ik meende zijn grijze achterhoofd te zien in het Rijksmuseum en ik draaide me om. Omdat ik zijn voorbijheid geen plaats kon geven. De wereld zat nog vol van Robert, vol Wannsee, zijn lied over een herinnering die je niet loslaat.” Hij heeft gehoord dat hij op sterven ligt en een mooi verhaal kan vertellen over een bijzondere liefdesgeschiedenis.

Aardige nieuwe roman van Hans Münstermann met alter-ego Andreas Klein in de hoofdrol
Tegelijkertijd slaan Koerdische vluchtelingen hun tentenkamp op bij het Rijksmuseum in Amsterdam wat een reactie van Geert Wilders tot gevolg heeft. De roman lijkt in de actualiteit te spelen, maar Hans Münstermann geeft daar wel een eigen draai aan. Ook speelt nog het verhaal van de schoonvader van de schrijver. Een medische misser tijdens een routine-operatie heeft ervoor gezorgd dat dat hij blijven invalide is geraakt waardoor zijn schoonmoeder de zin van het leven verliest. De verschillende verhaallijnen worden aardig met elkaar verweven maar beklijven niet echt. Hans Münstermann – Geraakt is een goed geschreven, licht satirische roman, maar raakt te weinig om echt heel enthousiast over te worden en wordt gewaardeerd met ★★ (goed).

Recensie van: Lia Sluijs

HANS MÜNSTERMANN – GERAAKT INFORMATIE
– Titel: Geraakt
– Schrijver: Hans Münstermann ♂ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: De Kring
– Verschenen: 18 mei 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 9,99
– Waardering: ★★ (goed) Lia Sluijs

Flaptekst Hans Münstermann – Geraakt
Dubbel drama: een medische misser en een onmogelijke verliefdheid. Het zal je maar gebeuren: je gaat het ziekenhuis in voor een routineoperatie maar er gaat iets faliekant fout. Het overkomt de schoonvader van Andreas Klein, het literaire alter ego van Hans Münstermann. Klein is bezig met een biografie over Robert Eden, een stervende blueszanger die hem ooit heeft verteld over een onstuimige liefdesaffaire. Het schrijven wordt overschaduwd door het familiedrama, dat alles en iedereen ontregelt.

Nieuwe Boeken Mei 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017