Henk Spaan De Binnentuin Recensie Roman

Henk Spaan De Binnentuin Recensie Roman

Henk Spaan De Binnentuin Recensie Roman
Henk Spaan ontwikkelt zich naast columnist, journalist en dichter, steeds meer als romanschrijver. In De binnentuin, zijn tweede roman, beschrijft hij op vaak hilarische wijze het leven van een aantal welvarende babyboomers in Amsterdam. Henk Spaan noemt zelf zijn nieuwe roman een satire. Maar het realiteitsgehalte van De binnentuin moet je toch vrij hoog achten. Weliswaar wordt er overdreven. Maar juist die overdrijving is Henk Spaan toevertrouwd en maakt dat de roman zeer prettig is om te lezen en met regelmaat een lach oproept.

Idealen, kwalen, illusies en vluchtelingen
Het koppel Marjolein en Sam hebben al zo’n 50 jaar een schijnbaar gelukkige relatie. Toch is het voor Marjolein opeens over als er een twintig jaar oud overspel aan het licht komt. Marjolein betrekt een appartement in Oud-Zuid tussen haar generatiegenoten. Terwijl Sam op een flatje gaat wonen in Amsterdam-Oost. Hij kan Marjolein niet echt loslaten en probeert uit alle macht haar weer voor zich te winnen. In de binnentuin van het appartementencomplex waar Marjolein is gaan wonen, hebben vluchtelingen die van het Nederlandse platteland zijn gevlucht hun tenten opgeslagen.

Wat beweegt de welvarende babyboomer in Amsterdam?
De binnentuin verhaalt over de het idealisme waarmee de babyboomers vol enthousiasme, eind jaren zestig, begin jaren zeventig hun leven probeerde vorm te geven. Maar ondanks dit idealisme is opportunisme de meesten van hen niet vreemd. Inmiddels hebben een behoorlijke mate van welvarendheid bereikt waarvan ze weinig willen afstaan en zijn gestopt met werken. Al rentenierend worden ze geconfronteerd met hun kwalen en kwaaltjes, hun teloorgegane idealisme en relationele perikelen. Genadeloos tekent Henk Spaan hun huidige leven.

Geslaagde satirische beschrijving van de Amsterdamse babyboomer
Henk Spaan is er uitstekend in geslaagd om het huidige leven van de generatie babyboomers te portretteren. De satirische, soms hilarische, roman heeft een serieuze ondertoon en schets toch een aardig realistisch beeld van de gemiddelde hoogopgeleide en behoorlijk welvarende Amsterdamse babyboomer. En Henk Spaan bewijst met De binnentuin eens te meer dat hij ook een zeer goed roman kan schrijver. Henk Spaan – De binnentuin wordt gewaardeerd met +++ (zeer goed).

HENK SPAAN – DE BINNENTUIN INFORMATIE
– Titel: De binnentuin
– Schrijver: Henk Spaan ♂ (Nederland)
– Soort boek: satirische roman, sociale roman
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 1 mei 2017
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 14,99
– Waardering: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Henk Spaan – De binnentuin
Sam en Marjolein zijn al bijna een halve eeuw gelukkig samen. Maar als een twintig jaar oude affaire van hem aan het licht komt is wat haar betreft de koek op. Sam betrekt een flatje in Amsterdam–Oost, Marjolein strijkt neer in Oud–Zuid, waar ze wordt omringt door generatiegenoten die zich op de borst kloppen om hun aandeel in de Maagdenhuisbezetting, maar ondertussen in de gemeenschappelijke binnentuin de Weber–barbecue oppoken. Terwijl Sam mijmert over zijn voorbije leven met Marjolein en hoopt op een hereniging, besluiten asielzoekers in de lommerrijke binnentuin hun tenten op te slaan en wordt in Hilversum gelobbyd voor een nieuw televisieprogramma: De Asielzoeker van het Jaar. De binnentuin is een hartverwarmende satire over de langzaam verglijdende wereld van de babyboomer, een wereld die aan elkaar hangt van kwaaltjes en ziekenhuisbezoek, van verkwanselde idealen en haperende liefde.

Nieuwe Boeken Mei 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Boekrecensies Mei 2017