Johan Harstad Max Mischa & het Tet-offensief Recensie

De nieuwe roman van Johan Harstad Max Mischa & het Tet-offensief kun je gerust zijn magnus opus noemen. Een zeer kloek boek met een omvang van 1232 pagina’s. Maar de dikte van een roman zegt natuurlijk niks over de kwaliteit ervan. Is het Johan Harstad om ruim 1200 pagina’s lang te blijven boeien? “ja” is het korte antwoord dat hierop gegeven kan worden. Max Mischa & het Tet-offensie is een caleidoscopisch avontuur geworden. De roman meandert door de tijd en ruimte. Lange hypnotiserende zinnen worden afgewisseld door veel kortere en bondigere hoofdstukken. Johan Harstad is zelf een multitalent. Naast schrijver is hij muzikant en grafisch ontwerper en houdt hij zich intensief bezig met film en toneel. De personages die de roman bevolken zijn vertegenwoordigers van de verschillende kunstvormen waarin Johan Harstad zelf veel kennis heeft en die hem boeien. Hij gebruikt de roman ook om zelf kunstwerken te creëren. Pagina’s lang beschrijft hij een kunstwerk dat hij zelf verzonnen heeft. Vooral deze beschrijvingen krijgen een hypnotiserend effect als je je eraan overgeeft.

Ontsnappen aan wie je bent en wat er op je pad komt is onmogelijk
Hoofdpersoon van de roman is Max, een Noorse jongen die op dertienjarige leeftijd vanuit Stavanger met zijn ouders naar Amerika emigreert. Max is een individualist. Het leven van Max is de leidraad van het verhaal. Hij ontmoet mensen van allerlei pluimage, alhoewel het vaak wel kunstenaars zijn. Alle personage lijken op zoek te zijn. Terwijl hij nog pubers krijgt een relatie met de zeven jaar oudere kunstenares Mischa. Tussen Max en zijn Noorse oom Owen die in Vietnam als soldaat heeft gevochten om een Green Card te bemachtigen en daarna muzikant ontstaat een bijzondere band. Zo leeft Max zijn leven verder. Soms is hij gelukkig en geniet hij met volle teugen. Op andere momenten is het bijna een lijdensweg. Ontsnappen aan wie je bent en wat er op je pad komt is onmogelijk alhoewel Max manmoedig maar tevergeefs probeert grip te krijgen op de loop der dingen. Zo meandert de roman door het leven en schildert Johan Harstad als het ware een enorm schilderij. Soms met ruwe en grove penseelstreken, soms minutieus met tot in detail uitgewerkte voorstellingen.

Een begenadigd schrijver die een uitstekende roman heeft afgeleverd
Hohan Harstad is gelukkig een zeer begenadigd schrijver. Dat is vooral wat Max Mischa & het Tet-offensief een bijzondere leeservaring maakt. Hij durft verschillende stijlen te hanteren en doet dat altijd overtuigend. Soms een korte, bondige en zakelijke stijl. Maar die wordt afgewisseld door uitweidingen die sterk doen denken aan geïmproviseerde jazzmuziek met lange zinnen die golven, uitweiden en niet lijken te willen eindigen. Voorwaarde om genoegen en plezier te beleven aan het lezen van de roman is wel dat je je eraan overgeeft. Misschien had het hier en daar korter gekund. Maar eigenlijk is dat totaal niet relevant. Max Mischa & het Tet-offensief is de roman die Johan Harstad heeft willen maken. Het is een avontuur en als het leven zelf. Is de roman geslaagd? Zeker. Is het een absoluut meesterwerk dat de tand des tijds zal doorstaan? Dat is nog moeilijk in te schatten. Daarvoor moet de roman herlezen en nogmaals ervaren worden en dan blijkt wellicht dat het inderdaad een absoluut meesterwerk is. Op dit moment en na één keer lezen wordt Johan Harstad – Max Mischa & het Tet-offensief gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

JOHAN HARSTAD MAX, MISCHA & HET TET-OFFENSIEF
– Titel: Max, Mischa & het Tet-offensief
– Schrijver: Johan Harstad ♂ (Noorwegen)
– Soort boek: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: Max, Mischa & Tetoffensiven (2015)
– Nederlandse vertaling: Paula Stevens, Edith Koenders
– Uitgever: Podium
– Verschenen: 10 mei 2017
– Omvang: 1232 pagina’s
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Johan Harstad – Max Mischa & het Tet-offensief
Eens in de zoveel jaar verschijnt er een roman die zó verslavend is dat je er afspraken voor afzegt, uit de trein vergeet te stappen en stiekem iets eerder van je werk vertrekt. Zo’n uitzonderlijke roman schreef Johan Harstad: zijn manier van vertellen maakt dat je niet rust voordat je de laatste pagina hebt omgeslagen. Max, Mischa & het Tet-offensief is het verhaal van toneelregisseur Max Hansen, die als puber vanuit Noorwegen naar Amerika emigreert. Hij heeft moeite om zijn jeugd in Stavanger, waar hij als kind van communistische ouders het Tet-offensief naspeelde, achter zich te laten, maar ontdekt in New York dat eigenlijk iedereen daar ontheemd is. In kunstenares Mischa, acteur Mordecai en Vietnamveteraan Owen vindt hij dierbare lotgenoten. Harstads magnum opus is een hypnotiserende vertelling die vele decennia en continenten omspant: van de oorlog in Vietnam en Apocalypse Now tot jazzmuziek, van Mark Rothko en Burning Man tot de aanslag op de Twin Towers. We zijn dan ook bijzonder trots dat wij deze monumentale roman als eerste buitenlandse uitgever kunnen brengen, in een indrukwekkende vertaling van Edith Koenders en Paula Stevens.

Johan Harstad Boeken Recensies en Informatie
Noorse Schrijvers Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken Mei 2017