Ilona Verhoeven Fiets onder de waterspiegel Recensie

Toeval, verrassingen en absurditeiten, daar draait het volgens de korte inhoud in dit boekje om. Deze 3 elementen kom je zeker tegen in dit boek met verhalen die eerder als column in NRC next verschenen. Ilona Verhoeven heeft een vaak verrassende kijk op het alledaagse beeld.

Het idee van dit boekje vind ik leuk. Het leken mij leuke verhaaltjes bij schijnbaar alledaagse foto’s. Dat viel een beetje tegen. De verhalen zijn kort en soms zelfs heel kort. Vaak niet eens echte verhaaltjes maar gedachtenspinsels. Met deze verwachting moet je het denk ik ook lezen. Niet alle verhalen spraken mij aan en ik begreep ze ook niet altijd. Het is waarschijnlijk ook niet de bedoeling van de schrijfster om alles te begrijpen. Voor mij zijn deze stukjes vaak te poëtisch. Ze zijn beter leesbaar in de vorm van een column want ze lenen zich beter om af en toe een stukje te lezen dan om alles achter elkaar te lezen. De foto’s hadden wat groter en duidelijker geprint mogen worden voor deze versie in boekvorm. Dan komen ze beter tot hun recht.

Je hebt vaak direct een verwachting bij de foto’s. Ilona Verhoeven geeft hier dan een onverwachte draai aan. Het leerzame aan dit boekje is dat er iets moois of interessants te vinden is in een alledaags beeld. Kijk eens op een andere manier naar de werkelijkheid! De verhalen spraken mij vaak minder aan. Het onverwachte bij de foto’s en het idee om anders naar de werkelijkheid te kijken vind ik mooi. Daarom beoordeel ik Ilona Verhoeven – Fiets onder de waterspiegel met ++ (goed).

– Titel: Fiets onder de waterspiegel
– Schrijfster en fotografe: Ilona Verhoeven ♀ (Nederland)
– Soort boek: verhalen en foto’s
– Uitgever: In de Knipscheer
– Omvang: 146 pagina’s (met foto’s)
– Prijs: € 16,50
– Oordeel redactie: ++ (goed)

Flaptekst Ilona Verhoeven Fiets onder de waterspiegel
Toeval, verrassingen en absurditeiten. Daar draait het om in Fiets onder de waterspiegel, een verzameling schetsen, verhalen en foto’s waarin schrijver en kunstenaar Ilona Verhoeven op aanstekelijke wijze de werkelijkheid beschouwt. Parallel aan de door haar gemaakte momentopnamen brengt ze schrijvend een ode aan de verbeelding. De ruwe poëzie van het dagelijks leven vormt hierbij een eindeloze inspiratiebron.

Ilona Verhoeven (Amsterdam, 1974) is een originele stem in de nieuwe Nederlandse literatuur. Ze woont en werkt in Berlijn en Amsterdam. Haar dikwijls zeer korte, licht absurdistische vertellingen wisten al vele lezers te bekoren. De in deze bundel opgenomen 45 stukken stonden wekelijks als ‘gevonden situaties’ in nrc.next en zijn voor deze uitgave aangevuld met een aantal niet eerder gepubliceerde teksten en beelden.

Nieuwe Boeken November 2016
Recensies Nieuwe Boeken Overzicht

Recensie van: Danielle van der Hoeven