Nelleke Noordervliet Aan het eind van de dag

Nelleke Noordervliet - Aan het eind van de dag Recensie Informatie

Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag Recensie Informatie
Op 2 november 2016 is de nieuwe roman van Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag verschenen bij Uitgeverij Atlas Contact. Op deze pagina zijn de Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag recensie informatie inhoud en bestelmogelijkheden te vinden.

Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag Recensie
Wat doe je als je benaderd wordt door een biograaf die jouw levensverhaal wil verwerken in een wetenschappelijke biografie? Met deze vraag wordt de hoofdpersoon uit de nieuwe roman van Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag geconfronteerd. Katharina Mercedes Donker is oud-politicus, minister en schrijfster van een spraakmakend boek. Zij is vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw actief betrokken geweest bij de Nederlandse politiek en is, nu ze niet meer actief politicus is, een interessant onderwerp voor biografe Clara Hartog. Maar Katharina wil eigenlijk niet meewerken aan de biografie. Sterker nog het idee van de biografie en de biografe zelf roepen weerstand bij haar op.

Een boeiende hoofdpersoon die vragen oproept!
Desondanks zorgt de vraag ervoor dat Katharina gaat terugkijken op haar leven. Een leven dat getekend is door de keuzes en beslissingen van een ambitieuze vrouw. Een vrouw die vaak beslissingen heeft genomen zoals een man met ambitie ze ook zou hebben genomen. Een leven dat ze hard en meedogenloos heeft geleefd waaronder personen in haar omgeving hebben geleden. Uit de roman komt een vrouw naar voren die geen verantwoording wenst af te leggen, hooguit aan haarzelf. Een vrouw die niet als vanzelfsprekend sympathie oproept. Sterker nog een hoofdpersoon waarmee het soms lastig identificeren is. Maar juist die benadering van de vrouwelijke hoofdpersoon maakt de roman interessant. Zouden we hetzelfde gevoel hebben als de hoofdpersoon een man zou zijn geweest?

Een rijke, uitstekend geschreven en fascinerende roman
Interessant is ook dat de roman een mooi beeld schets van het roerige politieke leven vanaf de jaren zestig tot het begin van de 21e eeuw. Politieke keuzes die gemaakt werden en de consequenties van de radicale keuze uit deze beginperiode. Na deze periode volgt een veel pragmatischer houding. ingegeven doordat Katharina van activist tot minister de maatschappelijke ladder bestijgt. In Aan het eind van de dag is ook nog rijk aan sfeertekeningen van het leven in Spanje, DDR, Suriname. De moeilijke relatie met haar zoon en dochter beschreven en de tot mislukken gedoemde relaties met mannen. Uiteindelijk komt de biografie over haar leven er trouwens toch. Zij het zonder medewerking van Katharina. Aan het eind van de dag is een rijke, uitstekend geschreven en fascinerende roman over een bijzondere, krachtige vrouw die wars van alles zelf haar keuzes maakt en hier achter blijft staan. De roman wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag luisterboek
De roman van Nelleke Noordervliet – Aan het eind van de dag is ook te koop als luisterboek. Nelleke Noordervliet leest zelf haar roman voor. En dat doet ze prettig en zeer vakkundig. Je kunt duidelijk merken dat zij hierin ervaring heeft. Haar stem is prettig en ze weet uiteraard zelf het beste waar de nadruk van haar verhaal moet liggen. Het luisterboek is uitgegeven door Uitgeverij Rubinstein…meer informatie >

NELLEKE NOORDERVLIET – AAN HET EIND VAN DE DAG INFORMATIE
– Titel: Aan het eind van de dag
– Schrijfster: Nelleke Noordervliet ♀ (Nederland)