Robert Seethaler De Weense sigarenboer Recensie ★★★★

Robert Seethaler De Weense sigarenboer Recensie

Het is zomer 1937 wanneer het leven van de puber Franz Huchel ingrijpend zou veranderen. Door omstandigheden gedwongen moet hij het huis van zijn moeder in Opper-Oostenrijk verlaten en geld gaan verdienen in Wenen bij de sigarenboer, Otto Trsnjek. Een eigenzinnige man die niet rookt, maar wel alles over sigaren kan vertellen. “Een slechte sigaar smaakt naar paardenmest, een goede naar tabak. Maar een heel goede sigaar smaakt naar de wereld”. In de loopgraven heeft Otto een been verloren en dat maakt hem enigszins cynisch. Franz leert snel zijn klanten kennen en krijgt als taak de Weense dagbladen vooraf te lezen om de klanten hierover te woord te staan en te adviseren.

Een gewoon levensverhaal dat evolueert tot een drama van wereldomvang

Een van de vreemde klanten is een professor en niet de minste, Dr. Sigmund Freud, de gekkendokter, met een grote reputatie, die nog meer kan “dan de kop van gekke rijken rechtzetten”. Wanneer Franz hopeloos verliefd wordt op een onbekend meisje, vraagt hij de professor om advies. Ondertussen heeft de Anschluss plaats gevonden. “Heil Hitler”, schreeuwt het volk. “Joden verrek!”. Dat heeft gevolgen voor het leven van Franz. Otto wordt gezien als een jodenvriend en in elkaar geslagen. En later zelfs opgehaald. Hij keert niet meer terug naar de winkel. Franz is de sigarenboer geworden en heeft nog regelmatig contact met Freud. Hij ziet dat Freud aanstalten maakt om uit Wenen te vertrekken om in ballingschap te gaan naar Londen. De vluchtbelasting is betaald, haast een derde van het familievermogen. Dan neemt Franz op zijn manier wraak op het naziregime voor de dood van Otto en de vervolging van de Joden. Een heldhaftig protest, een verzetsdaad van een eenling. En dan wordt ook Franz afgevoerd naar hotel Metropol, waar alle gasten gelijk zijn.

Boeiende roman in een schrijfstijl vol humor en cynisme, die het zware onderwerp leesbaar maakt

De auteur maakt het grote verhaal van de jodenvervolging klein door de gevolgen toe te spitsen op een paar alledaagse personen. Hij doet dat in een schrijfstijl vol humor en cynisme, wat het zware onderwerp leesbaar maakt. De sigarenwinkel staat symbool voor de vrije wereld, die door Hitler en de zijnen zeer klein geworden was. Het is de kracht van de auteur dat een aardig verhaal dat begint in de Oostenrijkse bergen evolueert naar een drama van wereldomvang. Een kleine slordigheid van de schrijver of de vertaler (?). Je kan in 1937 niet schrijven over de Eerste Wereldoorlog. Die heette toen de Grote oorlog of gewoon de Oorlog. Desondanks is Robert Seethaler – De Weense sigarenboer een schitterende roman die gewaardeerd is met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Jos van Raan

ROBERT SEETHALER – DE WEENSE SIGARENBOER

– Titel: De Weense sigarenboer