Sien Volders Noord Recensie Waardering ★★★★

Op 22 november 2017 is bij uitgeverij Hollands Diep de debuutroman van de Vlaamse schrijfster Sien Volders – Noord verschenen. Met recht is Noord een bijzonder goede debuutroman te noemen. Sien Volders neemt je mee naar het Canada van de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Internet en mobiele telefonie domineren het leven nog niet. Daardoor is het gemakkelijker om je terug te trekken uit het stadse leven met al de drukte en waanzin van alle dag. En dat is precies wat Sarah, een zilversmid uit Vancouver tracht te doen. Ze heeft een aanbod gehad van een van de grootste juweliershuizen ter wereld die haar juwelen groots in de markt wil zetten. In het afgelezen plaatsje Forty Mile, ver weg in het noorden van Canada gelegen probeert ze in het reine te komen.

Een fascinerende zoektocht naar vrijheid, liefde en ambitie
Aangekomen in Forty Mile maakt Sarah kennis met Mary die de plaatselijk winkel en het postkantoor bestiert. Tijdens haar dagen in Forty Mile en gedurende een aantal trektochten in de omgeving maakt Sarah ook kennis met een tweetal mannen die bepalend zullen zijn in de ontwikkeling van haar verdere leven. Langzamerhand komt ze ook meer te weten over het leven van Mary en wat haar naar dit afgelegen deel van Canada heeft gebracht. Een leven dat verrassende parallellen met het hare blijkt te hebben.

Prachtige, meeslepende en in een glasheldere stijl geschreven debuutroman
Sien Volders heeft met Noord een zeer mooie en meespelende debuutroman geschreven. Klassieke thema’s als de liefde, ambitie en de zoektocht naar vrijheid worden op een prachtige overtuigende manier verweven. En daar komt nog eens bij dat de roman in een zeer heldere stijl zonder overbodig franjes is opgeschreven. Kortom Sien Volders – Noord is een uitstekende en zeer geslaagde debuutroman die een groot lezerspubliek verdiend en gewaardeerd is met ★★★★ (uitstekend).

Recensie door Theo Jordaan

SIEN VOLDERS – NOORD
– Titel: Noord
– Schrijfster: Sien Volders ♀ (België)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: Hollands Diep
– Verschenen: 22 november 2017
– Omvang: 240 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Sien Volders – Noord
In de vroege jaren tachtig trekt Sarah, een jonge zilversmid op een kantelpunt in haar leven, voor een tijd naar het noorden. Ze komt in een afgelegen goudzoekersstadje terecht en ontmoet er Mary, die de dorpswinkel en het postkantoor uitbaat. Het pad van beide vrouwen kruist dat van twee mannen: mannen die leven voor muziek, vrijheid en het ongetemde leven. Gaandeweg leert Sarah hoe Mary’s leven een voorafspiegeling is geweest van het hare en wat het betekent vrij te zijn.

Vlaamse Schrijfsters Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken November 2017
Beste Boeken 2017