Annette van t Hull Grote meisjes recensie debuut verhalen

Annette van t Hull - Grote meisjes Recensie Debuut Verhalen

Annette van t Hull Grote meisjes Recensie Debuut Verhalen
Ik ben geen fan van korte verhalen. Het kost mij meestal veel tijd om te wennen aan personages en vervolgens weer afscheid van ze te nemen. Maar deze debuut-verhalenbundel van Annette van ’t Hull heeft mij heel positief verrast. Heel knap hoe de schrijfster 11 verhalen over ogenschijnlijk heel verschillende mensen en situaties heeft weten te verbinden: het voelt alsof deze mensen één grote familie zijn. En dat zijn ze in wezen ook, ze behoren, net als wij lezers, allemaal tot de familie van de “menselijken”.

Met haar pittige en vlotte schrijfstijl neemt Annette van ’t Hull ons in no-time mee in hun wereld. We lezen over gevoelens en emoties die bij het menszijn horen: liefde, zelfhaat, angst, jaloezie, verdriet. Verhalen over familiebanden en onder het vloerkleed vegen van allerlei dingen, zoals in het verhaal Hond met de kraag, met alle gevolgen van dien. Rivaliteit tussen vrouwen en zussen in de verhalen Rozen in de Koningslaan en Een feestvlag op een plastic steel. Maar ook ontroerende en kwetsbare verhalen over eenzaamheid, vriendschap en ziekte zoals het titelverhaal Grote Meisjes en het verhaal Zilverkind.

Een verhalendebuut met ijzersterke verhalen over zachte en kwetsbare mensen
De schrijfster neemt ons mee in de gedachten- en belevingswereld van mensen die, vaak wanhopig, hun best doen, om te overleven en om te voldoen aan eisen die ze op hun schouders voelen drukken. Om maar niet te hoeven kijken naar de kwetsbare kant van het leven, de kant waarover we geen controle kunnen uitoefenen. Tot het op een dag gewoon niet meer gaat. En dan neemt elk verhaal eigenlijk een verrassende wending. En je voelt als lezer mee, dat het onvermijdelijk is geworden, dat de soms levensveranderende beslissing van een personages gemaakt moest worden, misschien wel om erger te voorkomen.

De titels van de verhalen zijn overigens bijzonder goed gekozen – ze zijn vaak letterlijk te nemen en dat is verrassend, zoals bijvoorbeeld bij het verhaal Verknipt. Annette van ’t Hull heeft talent voor korte verhalen: ze weet heel vlot mee te nemen en er zit zowel continuïteit als variatie in de 11 verhalen. Een verhalendebuut met ijzersterke verhalen over zachte en kwetsbare mensen. Ik hoop dat ze er nog veel meer gaat schrijven en uitgeven! Annette van ’t Hul – Grote meisjes wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend)

Annette van t Hull – Grote meisjes Informatie

– Titel: Grote meisjes
– Soort boek: verhelen, debuut
– Schrijfster: Annette van ’t Hull ♀ (Nederland)
– Uitgever: In de Knipscheer, Extaze Reeks
– Verschenen: 24 oktober 2016
– Omvang: 146 pagina’s
– Prijs: € 15,00
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden (BOL) >
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden (AKO) >
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden (ECI) >

Flaptekst Annette van ’t Hull – Grote meisjes
Een vakantieliefde in eigen stad. Zo denkt Ramona, de moeder van Elian in het verhaal Een feestvlag op een plastic steel, terug aan het jaar waarin ze Elians vader ieder weekend zag. Inmiddels weet ze dat het leven meestal geen feestje is, ook al koop je nog zo veel slingers en ballonnen. Net als de tien andere personages uit Grote meisjes lijkt Ramona haar leven soms te ervaren als een jas die niet helemaal past – alsof ze ooit iets uit de verkleedkist heeft aangetrokken dat te groot voor haar is. Toch moeten er in al die levens op cruciale momenten beslissingen worden genomen en knopen worden doorgehakt. Ook Ramona neemt haar eigen beslissingen. Voor zichzelf en voor haar zoon. Wat al gebroken is, hoeft niet nog verder kapot, denkt ze. Of toch? Grote meisjes is een verhalenbundel waarin de personages door verborgen frustraties en verlangens tot onconventionele en vaak onomkeerbare beslissingen worden gedreven. Annette van ’t Hull (1978) heeft een fijn oog voor haarscheurtjes in illusies en verwachtingen. Ze paart een gevoel van verwondering over het handelen van haar personages aan een subtiele humor. In 2014 won ze de Nieuw Proza Prijs voor het beste debuut van 2013 in een literair tijdschrift (Extaze). Grote meisjes is haar eerste verhalenbundel.

Nieuwe Boeken Oktober 2016
Nieuwe Recensies Overzicht

Recensie van: Monique van der Hoeven