Jan Wolkers Biografie Onno Blom Het litteken van de dood Recensie

Op 19 oktober 2017, de tiende sterfdag van Jan Wolkers, verschijnt de langverwachte Jan Wolkers biografie van Onno Blom Het litteken van de dood bij Uitgeverij de Bezige Bij. Zodra de Jan Wolkers biografie gelezen is door de redactie kun je hier de uitgebreide recensie en waardering vinden.

ONNO BLOM – HET LITTEKEN VAN DE DOOD
De biografie van Jan Wolkers
– Titel: Het litteken van de dood
– Schrijver: Onno Blom ♂ (Nederland)
– Soort boek: biografie
– Uitgever: De Bezige Bij
– Verschenen: 19 oktober 2017
– Omvang: 1168 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek / Luxe Editie
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

ONNO BLOM – HET LITTEKEN VAN DE DOOD LUXE EDITIE
Er verschijnt ook een luxe editie van de Jan Wolkers biografie die bestaat in een cassette. Naast de gebonden uitgave van de biografie is er een tweede gebonden beeld boek met het leven en werk van Jan Wolkers. Deze luxe editie verschijnt in een eenmalige oplage van 1500 exemplaren, wordt genummerd en voorzien van de handtekeningstempel van Wolkers.

Flaptekst Jan Wolkers Biografie van Onno Blom – Het litteken van de dood
Nederland vormde Jan Wolkers, en Jan Wolkers vormde Nederland. Zijn kunstenaarschap ontstond uit woede tegen de God van zijn gereformeerde vader in Oegstgeest, bloeide op in Amsterdam, en vond harmonie op Texel. Zijn romans werden verguisd, bejubeld en bekroond. Wereldwijd werden honderdduizenden exemplaren verkocht van Kort Amerikaans, Een roos van vlees en Turks fruit. Wolkers werd opgeleid als beeldhouwer. Hij maakte vele beelden in brons en glas, en liet een schitterend oeuvre van kleurrijke schilderijen na. Zoals hij beeldhouwde met woorden, zo schreef hij met verf. Meer dan tien jaar lang werkte Onno Blom aan Wolkers’ biografie. Op basis van een schat aan materiaal schetst hij een rebels, obsessief en zinnelijk leven in de greep van liefde en dood. Wolkers had onstuimige relaties met vrouwen en meisjes. De dood van zijn oudste broer en die van zijn tweejarige dochtertje bleven hem tot zijn laatste dag als demonen achtervolgen.

Jan Wolkers Nederlandse Schrijver
Jan Wolkers Gids en Kaart
Nieuwe Boeken Oktober 2017