Arthur Japin Kolja Recensie Roman over Tsjaikovski

Arthur Japin Kolja Recensie Roman over Tsjaikovski ★★★★

Arthur Japin Kolja Recensie Roman over Tsjaikovski Waardering ★★★★
Zoals we gewend zijn van Arthur Japin is ook zijn nieuwste historische roman Kolja weer een genot om te lezen: met zijn mooie taalgebruik en grondige onderzoek van de historische feiten weet Japin weer een prachtige reconstructie te geven van een gebeurtenis uit de geschiedenis. En dat verpakt als spannend en meeslepend verhaal, gedurfd ook en met mooi uitgewerkte personages. In de roman Kolja geeft Japin ons een voor hem waarschijnlijke versie van de omstreden dood van de beroemde Russische componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Pjotr Iljitsj Tsjaikovski die homoseksueel was, net als zijn broer Modest, is onder verdachte omstandigheden overleden. Van wat er mogelijk is gebeurd, Japin met het boek Kolja een meeslepend verhaal gemaakt.

Op 8-jarige leeftijd wordt doof-stomme Kolja, de zoon van rijke ouders, door Modest Tsjaikovski onder zijn hoede genomen. De jongen krijgt een intensieve spraak- en ademtherapie, waardoor hij na jarenlang intensief oefenen onder de begeleiding van Modest, normaal kan spreken en uitstekend kan liplezen, waardoor hij als toekomstig leider van het landgoed van zijn ouders tegen alle verwachtingen in normaal kan functioneren. Prachtig is beschreven hoe de dove Kolja de muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski ervaart – luisteren gebeurt met alle zintuigen, niet alleen maar met de oren:

“Dat ik Petja’s muziek niet horen kan, wil niet zeggen dat ik die niet heb ervaren. Tot in de longen trilt een symfonieorkest, golvend door het lichaam. Hoe dichterbij je komen kunt, hoe meer je ervan meekrijgt. Op ruggengraat en botten breken ritmes. De buikholte vangt de intensiteit, crescendo, decrescendo. Zo drong Tsjaikovski tot mij door”

Een prachtige, mooi geschreven, intrigerende en spannende historische roman
Het verhaal begint als Pjotr Iljitsj Tsjaikovski net is overleden. Vlak daarvoor heeft hij aan Kolja een brief gestuurd, die zo indringend van toon is, dat Kolja direct naar St. Petersburg afreist. Maar hij komt te laat. Al meteen bekruipt hem het gevoel dat er iets niet klopt met Petja’s dood: als het inderdaad cholera was, zou er anders met het lichaam van de dode worden omgegaan. Kolja gaat op onderzoek en komt tot bizarre ontdekkingen: zal hij woorden gebruiken daarvoor of uiteindelijk toch kiezen om te zwijgen? Vertellingen over het voorbereiden van de staatsbegrafenis voor Pjotr Iljitsj Tsjaikovski – op zich al zeer uitzonderlijk – worden door Kolja gedaan, afgewisseld door delen uit de logboeken van Modest over de tijd met Kolja samen. Een prachtige, mooi geschreven, intrigerende en spannende historische roman – heel erg de moeite waard! De nieuwe roman van Arthur Japin – Kolja is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Monique van der Hoeven

ARTHUR JAPIN – KOLJA
– Titel: Kolja
– Schrijver: Arthur Japin ♂ (Nederland)
– Soort boek: historische roman
– Uitgever: De Arbeiderspers
– Verschenen: 12 september 2017
– Omvang: 304 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek / Ebook / Luisterboek
– Prijs: € 22,50
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Monique van der Hoeven

Flaptekst Arthur Japin – Kolja
Sint-Petersburg en de Tsjaikovski’s – een nieuwe grote historische roman van de meester in het genre. Kolja is acht jaar oud en doofstom als de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Zeventien jaar lang trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement. Wanneer Pjotr Iljitsj in 1893 in Sint-Petersburg overlijdt, twijfelt Kolja, inmiddels 25, direct aan de officiële doodsoorzaak, cholera. De ware toedracht wordt angstvallig verzwegen, maar stilte kent voor een dove als Kolja geen geheimen. Drie dagen – tot de staatsbegrafenis – heeft hij om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Sint-Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski’s, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.

Nieuwe Historische Romans
Nieuwe Boeken September 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017