Michiel Stroink De notaris en het meisje Recensie ★★★

Michiel Stroink, die journalistiek en literatuurwetenschap studeerde, schreef al eerder een aantal romans; zijn debuutroman Of ik gek ben werd verfilmd door Frank Lammers. Met zijn nieuwe roman De notaris en het meisje schrijft Stroink een mooi en broeierig boek over het leven in de diverse lagen van de bevolking in het Amsterdam van de 19e eeuw.

Een mooie en broeierige historische roman over het leven in het Amsterdam van de 19e eeuw
De zeventienjarige Anna wordt vanuit de Veenkoloniën in Groningen ontvoert en komt in een roemrucht bordeel in Amsterdam terecht: Maison Weisenthal. Het bordeel wordt door de weduwe Johanna Rowell bestuurd – het is in die tijd zeer ongewoon dat een vrouw na de dood van haar man een dusdanig bedrijf voortzet. Anna kan zich absoluut niet aanpassen aan het leven in het bordeel; uiteindelijk wordt ze verkocht en komt in de sloppen van de Jordaan terecht, waar ze een alter-ego ontwikkeld, Lotte, die haar leert op te komen voor zichzelf in deze keiharde wereld. Terwijl er allerlei vuile machtsspelen plaatsvinden tussen de verschillende klassen in Amsterdam, breekt de Palingoproer uit. Uiteindelijk belandt Anna – door toedoen van notaris Vroom, die betrokken is bij een heleboek vuile zaken, al maakt hij er zelf zijn handen niet aan vuil – terug in Maison Weisenthal. Hij is geïntrigeerd door het meisje, maar zij heeft zijn spel doorzien en neemt uiteindelijk haar wraak.

Een aanrader voor wie van een spannend historisch verhaal houdt
Michiel Stroink De notaris en het meisje is zeer spannend boek, broeierig, met een prachtige inkijk in de leefstijlen van de verschillende klassen in het Amsterdam van de 19e eeuw en het harde sloppenleven in de Jordaan. Vrouwenhandel is blijkbaar de normaalste zaak van de wereld in deze tijd. Een aanrader voor wie van een spannend verhaal houdt, geïnspireerd door historie (Maison Weisenthal, de Palingoproer). Michiel Stroink De notaris en het meisje is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie: Monique van der Hoeven

MICHIEL STROINK DE NOTARIS EN HET MEISJE
– Titel: De notaris en het meisje
– Schrijver: Michel Stroink ♂ (Nederland)
– Soort boek: Amsterdam roman, historische roman
– Uitgever: Prometheus
– Verschenen: september 2017
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven
…Meer Recwensies en Bestellen >

Flaptekst Michiel Stroink De notaris en het meisje
Maison Weinthal is, in de herfst van de negentien ­ de eeuw, het grootste luxebordeel van Amsterdam. Vanbuiten is het huis majestueus, maar vanbinnen zijn de krakende houten balken, die als een spinnenweb door elkaar gevlochten lijken, zo rot als sommige van de bezoekers. De weduwe Jurjentje Rauwerda bestuurt het bordeel met harde hand en leert de meisjes van plezier hoe ze hun klanten zo afhankelijk en hongerig mogelijk houden. Een van deze meisjes is Anna. Geronseld uit de Groningse veenkoloniën lijkt ze totaal niet opgewassen tegen de harde realiteit van de hoofdstad. Maar de rosse onderwereld heeft felle tegenstanders, die met hun bekrompen moraal steeds meer invloed krijgen op de publieke opinie. Rond Maison Weinthal ontstaat een machtsspel, met een hoofdrol voor de notaris Anton Vroom, die een wel heel dubieus dubbelspel speelt. Terwijl de notaris wild om zich heen slaat, probeert weduwe Rauwerda haar huis te behouden. En juist op dat moment barst in de Jor ­ daan het Palingoproer los. De notaris en het meisje is een adembenemend relaas van een al te menselijke machtsstrijd, met vaardige pen geschetst, tegen de achtergrond van een van de grootste volksopstanden in Nederland.

Nieuwe Historische Romans
Boekrecensies Januari 2018
Nieuwe Boeken 2018