Tanya Commandeur Uit liefde meneer Tuschinski Recensie

Tanya Commandeur Uit liefde meneer Tuschinski Recensie Waardering
Uit liefde, meneer Tuschinski was voor mij de eerste kennismaking met Tanya Commandeur. De Nederlandse schrijfster studeerde Romaanse talen, werkt als redacteur en vertaler voor verschillende tijdschriften en schreef eerder de roman De man die alles achterliet. De mooie art-deco afbeelding op de voorkant van het boek spreekt meteen tot de verbeelding.

Het mooie verhaal van de gepassioneerde Poolse ondernemer Abraham Tuschinski
Met Uit liefde, meneer Tuschinski vertelt Tanya Commandeur het prachtige verhaal van de gepassioneerde Poolse ondernemer Abraham Tuschinski, die samen met zijn zwagers naar Nederland emigreert en in 1912 een exclusief filmtheater met de naam Thalia opent in Rotterdam. Abraham is een ondernemer met een grootse visie die grote financiële risico’s durft te nemen en met zijn enthousiasme de familie meeneemt. Hij is gefascineerd door alles wat met de opkomst van de film te maken heeft. Abraham’s passie en ondernemersgeest zijn nadrukkelijk voelbaar in het boek – heel inspirerend. Zijn vrouw, Manja, heeft er echter vaak zorgen om. Als de oorlog uitbreekt wordt het allemaal nog spannender, maar opgeven is voor Abraham geen optie. Middenin de oorlog bouwt Abraham in Amsterdam het Tuschinski theater. In 1915 trouwt Hermann met de mooie, modieuze Jet. Hermann ziet de schoonheid van zijn vlotte vrouw niet zo en Jet mist passie bij hem. Zo ontstaat een liefdesverhouding tussen Jet en Abraham – die natuurlijk vanwege de familiebanden en de samenwerking met de zwagers binnen het bedrijf heel gecompliceerd ligt. De relatie wordt afgebroken, maar ook weer opgepakt en alles komt uit. Jet realiseert zich dat ze alles of niets wil. Ze scheidt van Hermann.

Een mooi en meeslepend verhaal over mensen met lef en een grote passie
Gaandeweg komt er steeds meer Jodenhaat en wordt de dreiging voor de familie steeds groter. Jet’s dochter Fifi dringt aan op emigreren naar Amerika nu het nog kan, maar Abraham wil er niet van horen. Uiteindelijk eindigen ze allemaal in een concentratiekamp, waar ze omkomen. Het theater wordt na de oorlog door de overlevende dochter en zoon van Jet voortgezet. Tanya Commandeur gebruikt wisselende perspectieven voor het verhaal (gezien vanuit o.a. Abraham, Manja, Jet) – er blijft enige afstand bestaan tot de personages omdat ze wel in de derde persoon blijft vertellen. Ze beoogt met Uit liefde, meneer Tuschinski het tot leven wekken van een bijzondere (liefdes)geschiedenis achter de Tuschinski theaters en is daar naar naar mijn mening heel goed in geslaagd. Ze schreef een mooi en meeslepend verhaal over mensen met lef en een grote passie. Tanya Commandeur – Uit liefde, meneer Tuschinsky is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

TANYA COMMANDEUR – UIT LIEFDE, MENEER TUSCHINSKI
– Titel: Uit liefde, meneer Tuschinski
– Schrijfster: Tanya Commandeur ♀ (Nederland)
– Soort boek: historische roman
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Verschenen: 7 september 2017
– Omvang: 229 pagina’s
– Prijs: € 18,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Monique van der Hoeven

Flaptekst Tanya Commandeur – Uit leifde meneer Tischinski
Tanya Commandeur schreef met Uit liefde, meneer Tuschinski een meeslepende historische roman over de verboden liefde van bioscoopmagnaat Abraham Tuschinski. Abraham Tuschinski en zijn zwagers Hermann Ehrlich en Hersch Gerschtanowitz openen in 1912 een exclusief theater voor film in de Hoogstraat in Rotterdam. Abraham is een man met visie, en vooral met lef. Zelfs in de Eerste Wereldoorlog durft hij zijn filmtheaters uit te breiden en legt hij het slecht bekendstaande buurtje Duvelshoek in Amsterdam plat om van de grond af aan een schitterend theater te bouwen. Alles lijkt de mannen voor de wind te gaan, tot Abraham reddeloos verliefd wordt op Jet, de vrouw van zijn zwager en zakenpartner Hermann Ehrlich.

Nieuwe Historische Romans
Beste Boeken 2017
Nieuwe Boeken September 2017