Vasalis Janne Schra Noordpool Orkest Recensie CD en Boek

Wat een uitdagend en goed idee om een aantal van de gedichten van de Nederlandse dichteres Vasalis op muziek te zetten en te laten uitvoeren! Dat is precies wat zangeres Janne Schra en het Noordpool Orkest hebben gedaan. Ze hebben een aantal jaren geleden succesvolle theatertournee gedaan. En nu is er dan een boekje met het verhaal over de totstandkoming van deze productie, de gedichten van Vasalis die op muziek zijn gezet met hierin een CD met de veertien gedichten gezonden door Janne Schra, begeleid door het Noordpool Orkest. Er is trouwens niet gekozen voor een live-registratie. Alle nummers zijn in de studio opgenomen. En het eindresultaat is prachtig.

De gezongen poëzie van Vasalis heeft kleur en diepgang
Hier en daar is het wel noodzakelijk geweest om de gedichten een klein beetje aan te passen om het mogelijk te maken om ze te kunnen zingen. Maar nergens wordt de poëzie van Vasalis geweld aangedaan. De arrangementen en composities, gemaakt door verschillende muzikanten, zijn zeer geslaagd te noemen. En de enigszins breekbare zang van Janne Schra, vooral bekend als zangeres van de band Room Eleven, past zeer goed bij de gedichten van Vasalis. Leuk is ook dat er naast de poëzie van Vasalis, één gedicht van James Joyce in het Engels is opgenomen. Een gedicht waarvan Vasalis zeer gecharmeerd was.

Vasalis van Janne Schra & Noordpool Orkest: Prachtig, prachtig, prachtig!
In het mooi uitgeven boekje wordt bij elke gezongen gedicht uitleg gegeven waarom ervoor gekozen is om het op te nemen en welke wijzigingen het heeft ondergaan om te kunnen zingen. Met het boekje in de hand krijgt het beluisteren van de CD met de gezongen gedichten nog meer diepgang en is ronduit prachtig te noemen. Al met al zijn Janne Schra, het Noordpool Orkest, de componisten en de uitgever er in geslaagd om een zeer geslaagde en uitmuntend boekje en CD te maken die zorgt voor hernieuwde aandacht voor de prachtige gedichten van Vasalis. Het initiatief om poëzie op deze manier muziek te zetten verdiend nog veel meer navolging. Vasalis van Janne Schra & Noordpool Orkest wordt beoordeeld met de maximale +++++ (uitmuntend).

VASALIS – JANNE SCHRA & NOORDPOOL ORKEST INFORMATIE
– Titel: ‘Vasalis’
– Schrijfster: M. Vasalis ♀ (Nederland)
– Uitvoerenden: Janne Schra & Noordpool Orkest
– Soort boek: Gedichten en CD
– Uitgever: ISVW Uitgevers
– Verschenen: 13 maart 2017
– Omvang: 56 pagina’s en CD met 14 nummers
– Uitgave: Gebonden boek met CD
– Prijs: € 24,95
– Oordeel: +++++ (uitmuntend) Theo Jordaan

Flaptekst Vasalis Janne Schra & Noordpool Orkest
Met ‘VASALIS’ brengen Noordpool Orkest en zangeres Janne Schra verschillende werelden samen. De gedichten en brieven van één van Nederlands grootste dichteressen vormen de inspiratie voor nieuwe songs en composities. M. Vasalis – pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans – schreef legendarische gedichten als ‘Tijd’, ‘Afsluitdijk’ en ‘Drank, de onberekenbare’. De gedichten zijn de rode draad in een poëtisch album
met invloeden van pop, jazz en soul. Dit boek en dezecd creëren een sfeer om niet te vergeten.

Nieuwe Dichtbundels 2017 Overzicht
Nieuwe Boeken Maarts 2017