Kerstin Preiwuß Nach Onkalo Recensie

Kerstin Preiwuß Nach Onkalo Recensie

Kerstin Preiwuß Nach Onkalo Recensie Waardering ★★★★
De Duitse schrijfster Kerstin Preiwuß is geboren en opgegroeid in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern in het uiterste noordoosten van Duitsland. Haar tweede roman Nach Onkalo heeft Kerstin Preiwuß gesitueerd in het merengebied dat in Duitsland bekend is als de Mecklenburgische Seenplatte. Matuschek, een man van net boven de veertig woont al zijn hele leven samen met zijn moeder in een huis aan een van de meren. Als zijn moeder plotseling overlijdt, moet hij opeens zijn leven zelf aanpakken. Hij heeft een huis, een baan als weerman op de nabijgelegen luchthaven en is duivenmelker.

De teloorgang van een man op mooie subtiele en stijlvolle wijze beschreven
In eerste instantie lijkt het hem te lukken zijn leven op te pakken na de dood van zijn moeder. Igor, zijn Russiche buurman, helpt hem met de begrafenis. Ze gaan samen vissen en Door de vriendschap met Igor, komt hij zelfs voor het eerst in contact met een Russische vrouw, Irina, waarmee hij een kortstondige relatie onderhoudt. Maar als de relatie eindigt en Igor bij een vistochtje verdrinkt, stort zijn wereld toch langzamerhand in. Als hij een nieuwe buurman krijgt, Lewandowski, volgt er een kleine opleving. Maar Lewandowski blijkt criminaliteit en geweld niet te schuwen. En als Matuschek ook zijn baan kwijtraakt aks hij verzaakt door overmatig drankgebruik zakt hij nog dieper weg. Kerstin Preiwuß weet op een subtiele wijze, in een mooie en direct stijl de teloorgang van een man van middelbare leeftijd te vertellen. Soms met een tragikomische toetst, maar altijd subtiel is Nach Onkalo een zeer geslaagde roman die terecht op de longlist van Deutscher Buchpreis 2017 terecht is gekomen. Of er een uitgever is die Kerstin Preiwuß – Nach Onkalo in het Nederlands wil uitgeven, is de vraag. De roman verdient het in ieder geval om ook een Nederlands publiek te bereiken dat het Duits niet machtig is. Kerstin Preiwuß – Nach Onkalo is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

KERSTIN PREIWUß – NACH ONKALO
– Titel: Nach Onkalo