Susan Smit De eerste vrouw Recensie

Susan Smit De eerste vrouw Recensie

Susan Smit De eerste vrouw Recensie
Historische romans lees ik persoonlijk heel graag en deze, met als onderwerp de stormachtige liefde tussen de beroemde operazangeres Geraldine Farrar en de acteur Lou Tellegen, had op mij als klassiek zangeres een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Susan Smit neemt ons met bijna filmisch taalgebruik mee in de gedachten- en gevoelswereld van de opera- en filmster Geraldine Farrar. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm – Geraldine vertelt haar levensverhaal, hoe zij het allemaal heeft beleefd, aan haar inmiddels overleden ex-man Lou Tellegen.

In de proloog vernemen we van de dramatische – en misschien wel door hemzelf geënsceneerde – zelfmoord van Lou Tellegen. Vervolgens volgen 21 hoofstukken, afwisselend over Lou (in de “hij-vorm”) en over Geraldine (in de “ik-vorm”) en hun levens vóór, tijdens en na hun stormachtige relatie en huwelijk. Er volgt nog een epiloog geschreven door Geraldine en een kort overzicht van de levens van de vele beroemdheden die in het boek een rol spelen: o.a. Sarah Bernhardt, Lilli Lehmann, Arturo Toscanini, Isadora Duncan en Auguste Rodin. Waar Geraldine al van jongs af aan een diepe passie voor haar vak als operazangeres heeft – leeft Lou in wezen alleen voor de aandacht van de buitenwereld en is er altijd een grote onrust in hem. Geraldine is gedisciplineerd, bestudeert en verdiept altijd verder haar rollen en durft zonder angst vernieuwend te zijn in haar werk op het podium. Ze volgt haar hart, stelt een dramatisch eerlijke en overtuigende vertolking van haar rollen boven “aan de verwachtigen of regels voldoen qua performance en zang”. Zij bereikt in Europa en in haar vaderland Amerika de status van De eerste vrouw – de Prima Donna. Ze is de eerste operaster die zich aan het moderne medium van de film waagt. Ze geniet van haar werk, maar is niet afhankelijk van haar roem.

Lou zweeft al jong ergens tussen grootsheid en zelfdestructie – hij wil bewonderd en bekeken worden, pas dan voelt hij zich waardevol. Zo lang hij jong is en een aantrekkelijke man is, gaat hem dat best goed af – hij heeft aardig wat geluk in zijn carrière, als schildersmodel wordt hij al door Auguste Rodin vereeuwigd, en werkt als acteur samen met grote actrices als Eleonora Duse en Sarah Bernhardt. Zijn leven bestaat uit grote successen als acteur en diepe dalen in zijn privé-leven: verslavingen aan vrouwen en alcohol en onder bekoring raken van de Groene Fee (Absinth); hij ervaart een voortdurende onrust en ontevredenheid over alles in zijn leven, maar lijkt niet in staat daar zelf verantwoordelijkheid voor te nemen.

Hoewel de aantrekkingskracht tussen deze beide grootheden enorm is – ze vinden allebei iets van zichzelf in de ander wat ze nog nooit eerder in hun leven vonden – kan het haast niet anders dan gedoemd zijn om te mislukken. En dat doet het dan ook – op een theatrale en dramatische manier.

De eerste vrouw, een prachtig en tragisch verhaal
Susan Smit heeft me meegenomen in een prachtig en tegelijkertijd tragisch verhaal over twee mensen die kwetsbaar en menselijk zijn, maar verblindt worden door schijn en hoop. Deze twee historische beroemdheden kregen een hart en een gezicht door haar verhaal – ze heeft ze voor mij op een treffende manier tot leven gebracht. Ik heb genoten van het levendige decor van het boek: de bijzondere tijd van het Europa en Amerika van de jaren dertig van de vorige eeuw, Parijs, Berlijn, New York en de opkomst van de filmindustrie in Hollywood, maar ook de opkomst en het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. De inzichten van de schrijfster over de vele gezichten van de liefde, steeds balancerend tussen (eigen)liefde en (zelf)haat, weet ze door het hele boek heen mooi te verwoorden: “Als je veel bemint, lieg je veel (Lou)” of “Je liet me het echte leven zien” (Geraldine).

De eerste vrouw van Susan Smit is zeker een boek voor wie van theater, geschiedenis en een mooi verhaal houdt. De roman krijgt ++++ (uitstekend).

Susan Smit – De eerste vrouw Informatie
– Titel: De eerste vrouw
– Schrijfster: Susan Smit ♀ (Nederland)
– Soort boek: biografische roman, historische roman
– Uitgever: Lebowski
– Verschenen: 3 oktober 2016
– Omvang: 286 pagina’s
– Prijs: € 22,50 / € 9,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
>…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Flaptekst Susan Smit – De eerste vrouw
Zij was de diva van de internationale operahuizen die had gezworen nooit te trouwen. Hij was de vechter, de gokker, de hartenbreker met het engelengezicht die furore maakte op het toneel. Samen vormden de Amerikaanse Geraldine Ferrar en de Nederlander Lou Tellegen een van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden. In De eerste vrouw verbeeldt Susan Smit met trefzekere pen hun grenzeloze ambitie, hun twijfels, angsten en hartstochtelijke liefde die is gedoemd te mislukken. Maar tegelijkertijd is de roman het verhaal van een opwindende tijd waarin Europa in een gruwelijke oorlog haar onschuld verliest; de vrouwenbeweging voorzichtig voet aan de grond krijgt, en een massamedium het levenslicht ziet dat de wereld voorgoed zal veranderen: de film.
Met deze wervelende, op historisch feitenmateriaal gebaseerde roman zal Smit opnieuw haar vele lezers in het hart weten te raken.

Nieuwe Historische Romans
Nieuwe Romans Oktober 2016