Tosca Menten Siem Subliem en het rode gevaar Recensie

Siem Subliem en het Rode gevaar is de opvolger van Siem Subliem en het ei van Jannes. Beide boeken zijn afkomstig uit de serie “Landgoed Pierewaai” waar Siem Subliem ooit directeur van zal worden. Dat ziet Siem wel zitten. Hij heeft veel meer met de struisvogels die op Landgoed Pierewaai wonen, dan met de geurtjes uit de parfumfabriek van zijn vader. Met Siem Subliem en het Rode gevaar levert Tosca Menten weer een hoogstaand, vrolijk, spannend en beetje gek avontuur!

Een zingende detective, de maffia een zeppelin en het Rode Gevaar
Dat zijn toch zaken die op het oog weinig met elkaar van doen hebben. In Siem Subliem en het Rode gevaar hebben ze álles met elkaar te maken! Hoe precies, dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Maar het komt eigenlijk allemaal door Karel Meur, de directeur van parfumfabriek Geur & Kleur. De grootste concurrent van Hemelse Neuzen, waar Siems vader de baas is. Dankzij Siem heeft Hemelse Neuzen de best verkochte parfum van het land. Karel móet weten wat de formule van die geur is. En daarvoor is hij bereid heel ver te gaan. Ondertussen sluiten de kinderen van beide directeuren vriendschap. En dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Of misschien wel.

Maffe personages en gebeurtenissen maken Siem Subliem en het Rode gevaar het lezen meer dan waard
Tosca Menten is een klasse apart als het gaat om kinderboekenschrijvers in Nederland. Je pikt haar verhalen er direct uit. Dat komt omdat ze van hoog niveau zijn en een tikje maf. Maar wel leuk maf. En hoe gek de gebeurtenissen ook zijn, je gelooft direct dat het kan gebeuren. De kinderen in dit tweede deel van Landgoed Pierewaai zijn ook een tikje wijzer dan sommige volwassenen, en dat is voor de lezers natuurlijk extra leuk. “Een verhaal over struisvogels en parfum?” Leken me bijzonder saaie onderwerpen. Maar wat had ik het mis. Genoten heb ik, het boek is alles behalve saai! Het leuk is, dat als je wilt, er ook nog best wat “verborgen” boodschappen in zitten. Iets over vriendschap, doen waar je goed in bent, dat liegen je uiteindelijk nergens brengt. Maar als je daar geen zin in hebt, kun je ook gewoon een leuk boek lezen. Echt weer een Tosca Menten boek. Maf, absurdistisch, grappig met geweldige illustraties van Katrien Holland. De tekeningen geven op geheel eigen wijze nog extra commentaar op het verhaal. Als je deel 1 niet gelezen hebt (zoals ik), moet je misschien heel eventjes wennen aan alle personages. Maar dat is eigenlijk heel snel voorbij. En dan begint het grote genieten. Tosca Menten – Siem Subliem en het rode gevaar is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Jolien Dalenberg

TOSCA MENTEN – SIEM SUBLIEM EN HET RODE GEVAAR
Het Landgoed Pierewaai, deel 2