Magisterium 4 Recensie Holly Black Cassandra Clare Het Zilveren Masker

Magisterium 4 had ik binnen no time uit. De tovernaarswereld die Holly Black en Cassandra Clare hebben gecreëerd, stevent af op een grote oorlog. Mag je als tovenaar je macht inzetten om de dood ongedaan te maken? Het Zilveren Masker is de opvolger van De Bronzen Sleutel. Het laatste deel, dat in het Engels de titel “The Golden Tower” heeft gekregen, wordt in September 2018 verwacht. Daarna zullen we vermoedelijk nog moeten wachten op de vertaling. Dus voor de fans die willen weten hoe dit verhaal eindigt, zullen nog even geduld moeten hebben.

Leven als banneling of…een heel hoge prijs betalen
Call wordt gezien als een soort reïncarnatie van de Vijand des Doods. Voor de zekerheid heeft de tovenaarswereld de jongen opgesloten in de gevangenis. Hij wordt dagenlang ondervraagd, contact met zijn vrienden is verboden. En hij moet leven met het feit dat zijn beste vriend Aaron dood is. Door toedoen van Call. Een leven als banneling staat hem te wachten, maar zijn vrienden helpen hem ontsnappen. De plek waar hij dan terecht komt, is zo duister, dat het maar de vraag is of het een verbetering is. En de taak die daar op hem ligt te wachten, is zo gruwelijk, dat de prijs daar wellicht te hoog van is….

Magisterium 4 werpt vragen en gebeurtenissen op die je aan het boek gekluisterd houden
Aan het begin van het Zilveren Masker had ik als lezer veel vragen; hoe is het met Call, waar is Tamara, wat is het nut van Aarons dood, heeft Alex inderdaad al zijn toverkracht en is Call inderdaad de Vijand des Doods? Magisterium deel vier geeft wel wat antwoord op die vragen, maar voegt er minstens zoveel aan toe. Plus nog wat meer chaos. Verborgen agenda’s, angst en honger naar macht zijn de drijfveren. Gelukkig is er ook nog zoiets als vriendschap en misschien wel liefde. Maar zelfs dat riep bij mij vragen op. Dit vierde deel voelt als een opmaat naar het slot. Zeker toen ik de laatste zin las (die ik uiteraard niet ga verklappen). Black en Clare vormen een succesvol schrijversduo die lezers wel in hun netten weten te strikken. De personages zijn ook in dit boek soms ondoorgrondelijk. Geen foutloze held in hun verhaal. Call is eerder een anti-held. Uiteindelijk gaat het over goed en kwaad, maar dat is niet zo zwart wit. Dat maakt het juist interessant. Holly Black Cassandra Clare – Magisterium 4 Het Zilveren Masker is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend) boek. Op naar deel vijf!

Recensie door Jolien Dalenberg

HOLLY BLACK & CASSANDRA CLARE – MAGISTERIUM 4 HET ZILVEREN MASKER
– Titel: Magisterium 4 – Het zilveren masker
– Schrijvers: Holly BlackCassandra Clare (Verenigde Staten)
– Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult roman
– Leeftijd: 10+ jaar
– Origineel: The Silver Mask (2017)
– Nederlandse vertaling: Merel Leene
– Uitgever: Moon Uitgevers
– Verschenen: 7 november 2017
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 17,50
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg

Flaptekst Holly Black & Cassandra Clare – Magisterium 4 Het Zilveren Masker
Callum Hunt wordt geconfronteerd met een leven vanachter tralies, verbannen uit de rest van de magische gemeenschap voor wat hij is en voor wat hij zou kunnen worden. Maar een schokkende openbaring heeft hem vrijheid beloofd – tegen een hoge prijs. Zal het hem lukken om sterk te zijn en trouw te blijven aan zijn vrienden en docenten? Of neemt hij het risico, waarmee hij alles zal vernietigen waar hij van gehouden heeft?

Magisterium 3 De Bronzen Sleutel Recensie
– Nieuwe Fantasyboeken
Nieuwe Young Adult Boeken