Jacques Vriens Niet thuis Recensie Waardering ★★★★ Uitstekend

Jacques Vriens Niet thuis Recensie Waardering ★★★★

Niet Thuis is het meest recente boek uit het behoorlijk indrukwekkende oeuvre van Jacques Vriens. Het boek speelt zich vooral af in een leefgroep en Vriens vertelt aan het einde van het verhaal dat hij zelf in zijn jeugd regelmatig in een leefgroep heeft doorgebracht. Alleen was het voor hem meer vakantie dan iets anders. Zijn ouders hadden een hotel, waardoor ze in de zomermaanden minder tijd voor Vriens en zijn broer hadden. Het verblijf in de groep was voor hen een soort vakantie. Later realiseerde hij zich dat dit voor de meeste kinderen geen vakantie was. Hierdoor kan hij wel deels uit ervaring spreken, en dat komt Niet Thuis beslist ten goede.

Leven in een leefgroep door dik en dun

Het leven in een leefgroep is niet altijd makkelijk, maar het heeft ook fijne kanten. Dat ondervindt Hannah aan den lijve. Sommige kinderen wonen in de groep omdat er iets met hun ouders is. Andere kinderen wonen er omdat ze “te lastig” zijn voor hun ouders. Ze maken ruzie met elkaar, maar komen ook voor elkaar op. Als er door bezuinigingen iets ergs dreigt te gebeuren, komen Hannah en haar medebewoners in actie. Ze verzinnen een gewaagd plan, wat voor een hoop onrust en spanning zorgt. Het brengt de groep ook dichter bij elkaar.

Niet thuis is mooi van eenvoud en toch geraffineerd

Het mooie van Niet Thuis vind ik dat het een vrij “klein” verhaal is. Er is een situatie, er komt een ongewenste verandering in de situatie en de hoofdpersonen reageren hierop. De reacties van de hoofdpersonen, hun verhoudingen onderling zijn zo goed weergegeven, dat ze direct je aandacht grijpen. Zonder veel uit te leggen, weet Vriens elk karakter te beschrijven. Je snapt waarom de één een kort lontje heeft, waarom de ander slecht tegen verandering kan en weer een ander moeilijk voor zichzelf op komt. Aan de ene kant heel eenvoudig, en aan de andere kant zeer geraffineerd geschreven.

Jacques Vriens Niet thuis is ★★★★ waard

Zeer enthousiast ben ik over dit nieuwe boek van Jacques Vriens. Ik heb het dan ook in één ruk uit gelezen. De schrijver verstaat de kunst om spanning achter de zinnen en karakters te laten ontstaan en op te bouwen. Hij legt niet al te veel uit, maar toch wordt alles duidelijk. Veel ruimte voor eigen invulling. Onderhuidse spanning bouwt hij mooi op. Elk karakter krijgt een eigen stem in het verhaal, wat een mooi evenwicht geeft. Jacques Vriens Niet thuis is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie: Jolien Dalenberg

jACQUES VRIENS – NIET THUIS

– Titel: Niet thuis
– Schrijver: Jacques Vriens (Nederland)
– Soort boek: jeugdroman
– Leeftijd: 9+ jaar
– Uitgever: Van Holkema & Warendorf
– Verschenen: 28 september 2017
– Omvang: 176 pagina’s
– Uitgave: Paperback / Luisterboek
– Prijs: € 14,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Inhoud Jacques Vriens – Niet thuis

Hannah woont niet thuis, maar in een leefgroep van zeven kinderen. Allemaal hebben ze hun eigen bijzondere verhaal. Ze kunnen het niet altijd goed met elkaar vinden, maar als het erop aankomt, laten ze elkaar niet in de steek. Dan vangt Hannah een geheim gesprek op tussen de groepsleiders. Er moet bezuinigd worden in de jeugdzorg en dat heeft ingrijpende gevolgen. Zodra de kinderen erachter komen wat er aan de hand is, verzinnen ze samen een spannend en gewaagd plan. Herkenbaar en gelaagd verhaal, voor jongens en meiden vanaf 9 jaar. Door Vriens’ positieve benadering en zijn rake humor doet het onderwerp niet zwaar aan. Van de auteur van de klassieker Achtste-groepers huilen niet

Nieuwe Kinderboeken 2018
Kinderboeken Recensies