Gertrud Jetten Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor Recensie

Hoe niemand mij geloofde en ik alles verloor is een indrukwekkend boek van Gertrud Jetten. Zoals in veel van haar boeken, spelen paarden een rol. Elke generatie paardenliefhebbers heeft wel paardenboeken die zij of hij vroeger verslond. Ik weet zeker dat Gertrud Jetten ook zo’n klassieke paardenboekenschrijver is. Maar Hoe niemand mij geloofde en ik alles verloor gaat voor mij nog verder dan dat. Van mij mag deze in het rijtje Klassieke Kinderboeken die iedereen ooit gelezen zou moeten hebben. Ooit was ik als 12 jarig meisje ontzettend onder de indruk van Blauwe Plekken van Anke de Vries. Dit boek van Gertrud Jetten past daar wat mij betreft perfect naast.

De liefste verzorgpony met de naarste eigenaar
Een verzorgpony die de liefste pony van de wereld is. Waar je echt maatjes mee bent. Dat heeft de twaalfjarige Iris. Er is alleen ook iets heel vervelends aan Binkie. En dat is zijn eigenaar, Erik. Hij doet raar tegen Iris, en ze voelt zich enorm ongemakkelijk als hij naar haar kijkt. Alsof hij iets van haar wil. Maar ze kan en wil Binkie niet in de steek laten. Als zij niet komt, staat haar vriendje de hele dag in zijn eigen mest! Ze durft het eigenlijk niet tegen haar ouders te zeggen. Erik en haar vader zijn al zo lang goede vrienden… En haar ouders hebben het al zo druk in het restaurant. Elke keer als ze moed verzameld om het te vertellen, moet er gewerkt worden. Wie kan haar helpen?

Hoe niemand mij geloofde en ik alles verloor is een echte Kinderklassieker!
Het is een behoorlijk heftig thema, wat Gertrud Jetten aansnijdt in haar boek. Seksuele intimidatie is niet niks. Dat vraagt vakman(vrouw)schap, om de ernst er van goed over te brengen, maar het niet zo zwaar te maken dat geen kind het wil of durft te lezen. Gelijk al vanaf de eerste bladzijde voel je de angst van Iris. Zelfs al “doet” Erik niet echt iets. Dat is natuurlijk waar veel kinderen ook tegenaan lopen die zoiets mee maken. Wat het nog moeilijker maakt om er over te praten. Iris is een geweldig voorbeeld. Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel. Ze heeft lieve vriendinnen, en geniet van haar musicallessen. Iris zus Alex is maf, super (eigen)wijs en heeft een hart van goud. Ze brengt een lach op je gezicht en je moet wel van haar houden! De reacties, twijfels en gevoelens van de volwassenen zijn prachtig uitgewerkt. Het laat goed zien dat ook zij gewoon maar mensen zijn. Wat mij betreft heeft Gertrud Jetten hier een mooie klassieker afgeleverd, die prima staat naast alle andere boeken die elk kind ooit gelezen zou moeten hebben! Ik hoef er denk ik verder geen doekjes om te winden. Wat mij betreft is dit een uitmuntend boek! Eentje die over twintig jaar nog steeds veel kinderen (en volwassenen) aan zal grijpen, zal laten lachen en bij zal blijven. Gertrud Jetten Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor is gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie van: Jolien Dalenberg

HOE NIEMAND MIJ GELOOFDE EN IK BIJNA ALLES VERLOOR
– Schrijfster: Gertrud Jetten (Nederland)