Mick Johan Totemdier Arafat Recensie

Mick Johan Totemdier Arafat Recensie Debuutroman

Mick Johan kan gerust een multitalent genoemd worden. Als lid van het kunstenaarsduo Miktor & Molf genoot hij al enige bekendheid. En op 27 januari 2017 bracht hij met zijn band MICH de gelijknamige eerste LP uit. En nu is er dan ook zijn romandebuut, Totemdier Arafat. Mick Johan vertelt het verhaal van veertienjarige Tommie die in de jaren negentig met zijn ouders verhuist naar een legerbasis in Seedorf, Duitsland, waar zijn vader wordt gestationeerd.

Hoe is het voor een puber om noodgedwongen op militaire basis in Duitsland te wonen?
Tommie, een puber in verzet, heeft hier helemaal geen zin in. Maar hij ontkomt helaas niet aan de verhuizing. Seedorf blijkt al snel een saaie en soms vijandige omgeving. Vrienden maakt Tommie nauwelijks. Vijanden des te meer. Eigenlijk weet Tommie zich met zijn puberale driften geen raad en vereenzaamd hij op de basis. School is een temptatie en aan de gabbersoldaten op de basis heeft hij een hekel. Alleen bij de mysterieuze, magisch realistische figuur, Yasser Arafat, die in de kelder van de woning huist, komt hij enigszins tot rust. Na enige maanden maakt hij kennis met Tjendol, een jonge soldaat en, na kort blijkt, de drugsdealer van Seedorf en de basis. Tommie trekt meer en meer met Tjendol op en raakt verstrikt in een wereld van drugsgebruik, drugshandel en geweld.

Drugs, geweld en onvervulde seksuele puberdriften in een geslaagde debuutroman
Mick Johan, zelf zoon van een militair en opgegroeid in Duitsland, heeft ongetwijfeld geput uit zijn eigen ervaringen, frustraties en puberleven. Hij heeft met Totemdier Arafat een geslaagde debuutroman geschreven. Een schelmen roman die rauw, absurdistisch, doorspekt is met zwarte humor, waarin hij genadeloos de coming of age weet te beschrijven van een veertienjarige puber in een vijandige wereld vol drugs, geweld en onvervulde seksuele verlangens. Mick Johan is een schrijver om in de gaten te houden. De roman Totemdier Arafat van Mick Johan is gewaardeerd met +++ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

MICK JOHAN – TOTEMDIER ARAFAT
– Titel: Totemdier Arafat
– Schrijver: Mick Johan ♂ (Nederland)
– Soort boek: coming of age-roman, schelmenroman
– Uitgever: Lebowski
– Verschenen: februari 2017
– Omvang: 216 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 9,99

Flaptekst Mick Johan – Totemdier Arafat
De veertienjarige Tommie verhuist midden jaren negentig met zijn ouders en zus naar Seedorf, Duitsland, waar zijn vader als commandant in het Nederlandse leger gestationeerd wordt. Hij komt terecht in een saaie buitenwijk en maakt niet alleen in de buurt moeilijk contact, ook op school tussen andere kinderen van Nederlandse militairen krijgt hij snel meer vijanden dan vrienden. Als de jonge soldaat Tjendol hem introduceert in een wereld van drugs, geweld en gabberhouse, lijkt er aan Tommies eenzaamheid een einde te komen. Tussen de twee jongens ontstaat een verstikkende vriendschap waar Tommie zich aan vastklampt, ook als Tjendol wordt uitgezonden op een missie naar het voormalige Joegoslavië. Wanneer hij in verband wordt gebracht met een zelfmoord tijdens zijn missie sleurt hij Tommie mee in een neerwaartse spiraal. Lukt het Tommie om zich aan de invloed van Tjendol te ontworstelen? In Totemdier Arafat neemt Mick Johan de lezer mee naar de duistere en lichtelijk absurdistische wereld van een puberjongen vol testosteron, woede, angst en onzekerheid. Een grimmig humoristisch sprookje over volwassen worden.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Februari 2017
MICH – MICH LP Informatie >