Miriam Guensberg Het geheim van Audrey H Recensie

Het geheim van Audrey H. geschreven door Miriam Guensberg is een boeiende psychologische roman, gebaseerd op het leven in oorlogstijd en het leven van de actrice Audrey Hepburn. De tentoonstelling in het Airborne Museum “Hartenstein” in Arnhem over de moeder van Audrey Hepburn, barones Ella van Heemstra, vormde voor de schrijfster de inspiratie voor deze roman. Hoewel ze de historische feiten over Audrey Hepburn en het leven in oorlogstijd heeft bestudeerd, is het boek echt een fantasie-verhaal. De schrijfster was geïnteresseerd in de vraag hoe kinderen in hun pubertijd door de oorlog worden gevormd. Het verhaal gaat over de oude Felix Wolf, die in zijn jeugd in de oorlog de jonge Audrey Hepburn heeft gekend en ook haar moeder barones Ella van Heemstra. Hij begeleidde Audrey aan de piano bij haar dansen. En hij was hartstochtelijk verliefd op haar. We lezen het verhaal van twee kinderen die allebei al jong zwaar verlies hebben moeten meemaken door de oorlog: Felix’ ouders zijn naar Amerika gevlucht en hebben hem achtergelaten bij zijn “geadopteerde” opa, Frans Wolf. Als Felix van het Airborne Museum de vraag krijgt of hij informatie over Audrey en haar moeder kan geven, is dat voor hem aanleiding weer in zijn verleden en het verleden van de inmiddels overleden actrice te duiken.

Aansprekend, boeiend en met liefdevol uitgewerkte karakters
Een roman die aanspreekt en boeit, een verhaal met liefdevol uitgewerkte karakters, van alle personages. Een verhaal over de invloed van de oorlog op alles en iedereen, over zware persoonlijke verliezen en troost uit muziek. Een verhaal waarin zowel Felix als Audrey helemaal tot leven komen, als twee jongvolwassenen in een moeilijke tijd. De schrijfster vertelt het verhaal vanuit Felix, maar geeft ook Audrey een stem. Allebei de kinderen dragen een groot geheim met zich mee, wat met hun afkomst te maken heeft. Hoewel het een onderwerp met veel diepgang betreft, is het boek prettig leesbaar geschreven, mede doordat de personages zo goed zijn uitgewerkt en makkelijk tot leven komen voor het denkbeeldige oog van de lezer. Ik heb het boek met veel plezier gelezen – krachtig hoe Miriam Guensberg de historische feiten samen met een eigen kijk op de personages tot een meeslepend verhaal heeft weten te smeden. De roman van Miriam Guensberg – Het geheim van Audrey H. wordt gewaardeerd met +++ (zeer goed).

MIRIAM GUENSBERG – HET GEHEIM VAN AUDERY H. INFORMATIE
– Titel: Het geheim van Audrey H.
– Schrijfster: Miriam Guensberg ♀ (Nederland)
– Soort boek: biografische roman, psychologische roman
– Uitgever: De Kring
– Verschenen: 20 januari 2017
– Omvang: 253 pagina’s
– Prijs: € 18,50 / € 9,99
– Oordeel: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Miriam Guensberg – Het geheim van Audrey H.
Onthullende roman over de Arnhemse jaren van Audrey Hepburn Als de oude Felix Wolf gevraagd wordt of hij wil meewerken aan een tentoonstelling over de Arnhemse jaren van Audrey Hepburn, stemt hij daarin toe. Destijds traden ze samen op, hij als pianist en zij als danseres. Dat was niet het enige dat hen verbond. Als twee ontheemde oorlogskinderen zwierven ze door de bossen van hun bezette stad. Ze deelden geheimen en zochten troost bij elkaar. De kwetsbare schoonheid van Audrey zette Felix in vuur en vlam. Zijn amoureuze gevoelens waren zó heftig dat hij haar zijn verdere leven obsessief is blijven volgen. In deze deels op feiten gebaseerde roman vertelt Felix Wolf niet alleen zijn eigen bewogen geschiedenis, maar hij ontsluiert ook het tragische geheim van de vrouw die altijd in de schijnwerpers heeft gestaan. “Het geheim van Audrey H.” is een diep menselijke en prikkelende vertelling over de last van een verleden. Op 26 januari 2017 opent in het Airborne Museum Hartenstein de gelijknamige tentoonstelling over de Arnhemse oorlogsjaren van Audrey Hepburn en haar familiegeschiedenis.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Januari 2017