Ru de Groen Zonen van De Farao Recensie

Ru de Groen Zonen van De Farao Recensie

Ru de Groen Zonen van De Farao Recensie
Zonen van De Farao is de tweede roman van de Nederlandse schrijver Ru de Groen. De roman vertelt het levensverhaal van de tweelingbroers Jaap en Ewout d’Oubray die de erfgenamen zijn van de sigarenfabriek De Farao. De familieroman concentreert zich hoofdzakelijk op de verhoudingen tussen de twee broers, hun relatie met hun vader en moeder en de zoektocht naar de eigen identiteit. Ewout is een levensgenieter die zich vooral richt op het nastreven van zijn eigen genot en Jaap, de verteller van het verhaal, is onzeker, serieus, toegewijd aan de sigarenfabriek en de jongste van de tweelingbroers.

Levensgeschiedenis van een tweeling in het midden van de 20e eeuw
De roman speelt hoofdzakelijk af gedurende het midden van de 20e eeuw van kort voor de Tweede Wereldoorlog tot en met zeventiger jaren. Ru de Groen vertelt de levensgeschiedenis van de tweelingbroers vanuit het perspectief van de jongste broer Jaap waarbij hij ervoor gekozen heeft om regelmatig sprongen in de tijd te maken zowel vooruit als achteruit. Hoogtepunten en dieptepunten uit het leven van de tweeling en de sigarenfabriek De Farao passeren hierin de revue. Schrijver Ru de Groen is een nakomeling van de familie die eigenaar zijn geweest van bierbrouwerij Grolsch waarover hij trouwens ook een boek heeft geschreven. En ongetwijfeld zal hij bij het schrijver van Zonen van De Farao geput hebben uit zijn eigen familiegeschiedenis.

Zonen van De Farao is een aardige familieroman
Zonen van De Farao is een aardige familieroman. Ru de Groen hanteert een een aangename stijl die gemakkelijk wegleest. Het einde van de roman is verrassend. Het is geen briljante roman maar wel een boek dat een aardig beeld schets familiebedrijf in de vorige eeuw en een tweeling die worstelt met hun eigen leven. Ru de Groen – Zonen van De Farao is een aangename roman van een schrijver die in staat moet worden geacht zich nog verder te kunnen ontwikkelen en beoordeeld wordt met ++ (goed).

RU DE GROEN – ZONEN VAN DE FARAO INFORMATIE
– Titel: Zonen van De Farao
– Schrijver: Ru de Groen ♂ (Nederland)
– Soort boek: familieroman
= Uitgever: De Geus
= Verschijnt: 28 februari 2017
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 11,99
– Oordeel redactie: ++ (goed)

Ru de Groen Zonen van De Farao Recensie Roman
Hier kun je de Ru de Groen – Zonen van De Farao recensie lezen zodra deze roman gelezen en besproken is door een van onze redacteuren.

Flaptekst en inhoud Ru de Groen Zonen van De Farao
Sigarenfabriek De Farao staat op een keerpunt in het roemrijke bestaan. De tijden veranderen en het familiebedrijf moet de bakens verzetten, wil het niet ten onder gaan. Het is aan Ewout en Jaap, de tweelingzoons van de eigenaar, om de klus te klaren. Dat vraagt om samenwerking tussen de broers die fysiek op elkaar lijken, maar wat karakter betreft tegenpolen zijn. Jaap is de harde werker die voortdurend probeert het bedrijf en de dynastie boven water te houden, terwijl zijn broer de stranden van de Côte d’Azur bezoekt en het familiekapitaal over de balk gooit. Op een dag besluit Jaap niet langer de tweede viool te spelen.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Februari 2017