Tessa de Loo Liefde in Pangea Recensie

Tessa de Loo Liefde in Pangea Recensie

Tessa de Loo Liefde in Pangea Recensie
In februari 2017 is de nieuwe roman van de Nederlandse schrijfster Tessa de Loo – Liefde in Pangea verschenen bij uitgeverij De Arbeiderspers. Op deze pagina kun je de Tessa de Loo Liefde in Pangea recensie, boekbespreking, inhoud en informatie bestellen vinden.

TESSA DE LOO – LIEFDE IN PANGEA INFORMATIE
– Titel: Liefde in Pangea
– Schrijfster: Tessa de Loo ♀ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: De Arbeiderpers
– Verschenen: 14 februari 2017
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Oordeel: ++ (goed) Monique van der Hoeven

TESSA DE LOO – LIEFDE IN PANGEA RECENSIE
Het onderwerp kameleons – die veelvuldig voorkomen in het nieuwe boek van Tessa de Loo Liefde in Pangea – deed mijn hart niet meteen juichen, maar Tessa de Loo is er absoluut in geslaagd een boeiend en vlot leesbaar verhaal te schrijven.

Een boeiend en vlot leesbaar verhaal
De hoofdpersoon in het verhaal, bioloog Fidel Hulshoff, wordt uitgenodigd voor een reünie van zijn oude school. Daardoor komen een heleboel ongewenste en weggestopte herinneringen bij hem weer bovendrijven. Zijn jeugdvriendinnetje Sacha, een excentriek en mooi meisje, pleegde tijdens hun schoolreis naar Rome voor de ogen van de klas zelfmoord. Fidel is zijn schuldgevoel nooit te boven gekomen en besluit na de reünie om te onderzoeken hoe het nou eigenlijk zat met Sacha’s zelfmoord. Als bioloog vertrekt hij naar Portugal om het leven van de kameleon daar te onderzoeken en hij combineert de beide onderzoeken tijdens die reis. Doordat zijn Portugese collega blijkt te zijn uitgeschakeld na een dramatisch ongeluk, wordt hij behoorlijk op zichzelf teruggeworpen. Hij doet onverwachte ontdekkingen over de familieleden van Sacha en ook over zichzelf en zijn eigen ouders.Ik vond de titel Liefde in Pangea boeiend: Pangea is de naam voor de wereld toen die nog uit één geheel bestond, in de tijd dat de continenten nog niet van elkaar gescheiden waren, zo’n 250 miljoen jaar geleden. Fidel’s vader is paleontoloog (paleontologie is de wetenschap die fossiele resten of sporen van organismen bestudeert om aan de hand daarvan de aard en evolutie van het leven op aarde in het geologisch verleden te reconstrueren (bron: Wikipedia)). Als jongen is Fidel al geboeid door dinosauriërs.

Je voelt de hitte en de ruwheid van het leven in de natuur

Tessa de Loo heeft een mooi beeld geschetst van het gebied waar Fidel onderzoek doet: de omgeving, het klimaat en de mensen zijn zo goed beschreven dat je als lezer gewoon daar aanwezig bent, de hitte voelt en de ruwheid van het leven en de natuur. Persoonlijk vond ik dat de personages in het boek nogal vlak bleven – we leren ze op de een of andere manier niet echt kennen. Misschien ook wel de bedoeling van de schrijfster, ergens past het wel bij de keuze van onderwerpen en bij de omgeving. Een aantal wendingen in het verhaal vond ik nogal ongeloofwaardig: de Portugese collega van Fidel, die hem niet op komt halen bij aankomst en die een dramatisch ongeluk blijkt te hebben gehad (waardoor Fidel dus in zijn eentje in een afgezonderd gebied in Portugal verblijft) en ook de relatie die Fidel krijgt met een oude vriendin van vroeger. Tessa de Loo – Liefde in Pangea wordt gewaardeerd met ++ (goed).

Recensie van: Monique van der Hoeven

Flaptekst en Inhoud Tessa de Loo – Liefde in Pangea
Wie kan beweren dat hij nooit gelogen heeft? Fidel Hulshoff verliest zijn hart, en ook bijna zijn ziel, aan een uitzonderlijk mooi, excentriek meisje. Ongemerkt raakt hij verstrikt in het leugenachtige web waarin zij gevangen zit. Wanneer ze tijdens een schoolreis naar Rome voor de ogen van haar klasgenoten een eind aan haar leven maakt, blijft hij achter met een gevoel van schuld en de kwellende vraag: wat was er met haar aan de hand? Jaren later lukt het Fidel haar familie op te sporen. Als bioloog doet hij aan de zuidwestkust van Europa, diep in de bergen, onderzoek naar het leefgebied van kameleons. Teruggeworpen op zichzelf in de zinderende augustushitte ontdekt hij dat er in de menselijke jungle niet zoiets bestaat als ‘een verlossend antwoord’.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Februari 2017
Nederlandse Schrijfsters Boeken en Informatie