Stephen Joseph Authenticiteit Recensie Informatie

– Uitgever: Lev. / A.W. Bruna Uitgevers
– Verschenen: 8 november 2016
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99 ? € 9,99
– Oordeel redactie: ++ (goed)

Stephen Joseph Authenticiteit Recensie
De titel van het boek van Stephen Joseph, “Authenticiteit, jezelf zijn en waarom dat er toe doet” sprak me heel erg aan, omdat ik al zo lang ik me kan herinneren bezig ben met het thema authentiek leven en mezelf zijn. Authentiek zijn is een heel actueel thema op dit moment, ik kom veel trainingen en coaches tegen die ons vertellen dat we bijvoorbeeld in het nieuwe ondernemen authentiek mogen zijn; sterker misschien wel “moeten” zijn, om succesvol te kunnen zijn. Ik ben dus nieuwsgierig naar de visie van deze schrijver op dit actuele thema.

Stephen Joseph is hoogleraar psychologie aan de universiteit van Nottingham. Zijn boek is een vervolg op het eerder van zijn hand verschenen boek “De kracht van tegenslag”. Zijn boek is een onderzoek naar wat authentiek zijn nou eigenlijk is, hoe je het doet en waarom het belangrijk is. Zijn werk is geïnspireerd door het werk van humanistisch psychologen Rogers en Maslow, en op de visie de huidige positief psychologen.

Ken jezelf + wees de baas over jezelf + wees jezelf = een authentiek leven

Om authentiek te zijn, moeten we trouw zijn aan onszelf. “Trouw zijn aan jezelf draait om wat je doet, denkt en voelt, nu, op dit moment”. Het is een proces, een reis waarvan het vervolg zich stap voor stap ontvouwt. Joseph geeft ons een formule voor authentiek leven: Ken jezelf + wees de baas over jezelf + wees jezelf = een authentiek leven.

Er zijn steeds meer onderzoeken die erop duiden, dat mensen die authentiek zijn en leven gelukkiger zijn. Joseph zegt dat het belangrijk dat we als mensen tot bloei komen: dat we onze talenten en mogelijkheden ontwikkelen en die inzetten in ons leven. Ook laat hij zien dat het belangrijk is een goede balans op te zoeken tussen van kortstondig genot/geluk (hedonisme) en zingeving (eudemonisme). Hij haal nog een aantal andere redenen aan waarom het belangrijk is om authentiek te leven. Zo leven authentieke mensen bijvoorbeeld harmonieuzer samen met anderen, zijn ze realistischer en weten hun sterke punten te gebruiken.

Aan de hand van een authenticiteitsschaal kan de lezer zelf bepalen waar hij of zij op dit moment staat voor wat betreft authentiek zijn en authentiek leven. Tenslotte geeft de auteur ons nog 30 praktische oefeningen om meer authenticiteit in ons eigen leven te creëren; oefeningen om jezelf te leren kennen, je eigen baas te worden en authentiek te zijn.

Persoonlijk vond ik in dit boek geen enorme eye-openers; ondanks de vele case-voorbeelden die Joseph in zijn boek gebruikt en het interessante onderwerp, vond ik het nogal theoretisch en wat droog om te lezen, met veel studies die werden aangehaald. De gevarieerde praktische oefeningen die hij geeft herstelden de balans gelukkig wel een beetje. Het boek krijgt van mij het oordeel ++ (goed).

Inhoud Stephen- Joseph Authenticiteit
Velen van ons zijn ons leven lang op zoek naar authenticiteit. We streven naar een perfecte balans, waarbij we enerzijds hopen dat wat we doen en zeggen weerspiegelt wat we denken en voelen, en anderzijds dat ons denken en voelen weerspiegelt wie we werkelijk zijn. In Authenticiteit presenteert psycholoog Stephen Joseph zijn frisse en inspirerende kijk op jezelf zijn, met praktische adviezen en oefeningen voor de lezer. Op basis van de wijsheid van de grote filosofen, inzichten en onderzoeksresultaten van psychologen en casestudy’s uit zijn eigen praktijk laat Joseph zien waarom authenticiteit zo belangrijk is: het is de basis van ons geluk en de sleutel tot voldoening, vitaliteit en welzijn.

Nieuwe Psychologie Boeken Overzicht
Levenskunst Boeken overzicht

Recensie van: Monique van der Hoeven