Philipp Blom Bij storm aan zee Recensie

Philipp Blom Bij storm aan zee Recensie Waardering en Informatie. In juni 2018 is bij Uitgeverij De Bezige Bij van de Duitse schrijver Philipp Blom de roman Bij storm aan zee verschenen. Op deze pagina kun je de Philipp Blom Bij storm aan zee recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Philipp Blom Bij storm aan zee Recensie

Philipp Blom Bij storm aan zee Recensie

In afwachting van de urn met de as van zijn moeder die bijgezet moet gaan worden, verblijft de verteller van Bij storm aan zee, Ben, in Amsterdam. Zijn verblijf duurt langer dan gepland omdat de urn zoek is geraakt in de post. Tijdens het wachten schrijft hij een brief aan zijn zoontje van vier die pas gelezen mag worden op 44 jarige leeftijd. In de brief vertelt hij over de bewogen familiegeschiedenis waarin zijn moeder, vader, oma en zijn eigen jeugd centraal staan.

Een overtuigend vertelde bewogen familiegeschiedenis

De brief is een soort van biecht aan zijn zoon. Hij vertelt over zijn eigen (dreigende) falen en het falen van zijn voorouders. Zijn oma had de grote toneelspeelster te worden. Een droom die in duigen uiteen valt als ze in Nederland een buitenechtelijk kind krijgt. Om haar leven dragelijk te maken raakt ze aan de drank en verwaarloosd ze zichzelf. Haar grootste vriend is Tío Pepe, de naam van een goedkoop sherrymerk. Zijn moeder vergaat het al niet veel beter. Alhoewel zij een mooie vrouw is, strandt haar zoektocht naar geluk, zeker nadat de vader van Ben, een Duitse journalist en activist, spoorloos verdwenen is in Colombia tijdens een reis in de jaren zeventig.

Leugens vertroebelen de blik op de eigen familiegeschiedenis

In Amsterdam gaat Ben verder op zoek naar zijn familiegeschiedenis die zich afspeelt in Hamburg, Amsterdam en Den Haag, steden waar de zee nooit ver weg is. Hij probeert te achterhalen wat zich tijdens zijn eigen jeugd en in zijn nabijheid heeft afgespeeld. Steeds meer raakt hij in verwarring en komt erachter dat waarheid en leugen de blik op zijn eigen opgroeien vertroebelen. Wat is er werkelijk gebeurd met zijn vader? Is hem de waarheid verteld? Wilde Ben eigenlijk de waarheid wel weten? Bij storm aan zee is een geslaagde familieroman. Enigszins tragikomisch van opzet wat de soms ronduit droevige familiegeschiedenis toch tot een prettige leeservaring maakt, en in een mooie stijl geschreven. Al met al is Bij storm aan zee van de Duitse historicus en schrijver Philipp Blom een geslaagde roman. Philipp Blom – Bij storm aan zee is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Philipp Blom – Bij storm aan zee

• Titel: Bij storm aan zee
  • Schrijver: Philipp Blom (Duitsland)