Het verhaal van de 684 songs Recensie

• Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 28 oktober 2022
  • Omvang: 648 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 59,95

Recensie en waardering van het boek over Prince

• In zijn relatief korte leven, hij overleed, slechts 58 jaar oud, op 21 april 2016 door onopzettelijke overdosis fentanyl, was Prince Rogers Nelson extreem productie. Om dan een boek te maken met uitgebreide informatie over alle 684 liedjes die nu bekend zijn, kan niet anders dan een enorme klus zijn geweest. Toch is BenoÏt Clerc deze uitdaging aangegaan en heeft hij een uitmuntend boek geproduceerd. Net als in de andere delen in de reeks “compleet” muziekboeken die bij uitgeverij WBOOKS staat ook dit boek weer boordevol wetenswaardigheden, van alle betrokken muzikanten, verhalen achter de song, de opnames zelf tot en met curiositeiten over de song of de totstandkoming ervan. Prince compleet is een fantastisch boek om in te bladeren en lezen terwijl je luistert naar een van de allergrootste fenomenen uit de funk-, pop- en soulmuziek. Klein nadeel, er schijnt nog een archief te zijn van Prince, dat boordevol ligt met nog onbekend en niet verschenen muziek wat er in het beste geval voor kan zorgen dat het boek later nog aangevuld moet worden. Echter ondanks dat is het boek toch een echte aanrader voor elke Prince- en  muziekliefhebber! (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over alles songs van Prince

Na twee albums doorspekt met funk en disco, werd de jonge muzikant Prince Rogers Nelson in 1980 de meester van de ‘Minneapolis Sound’ dankzij zijn derde langspeelplaat, met de toepasselijke naam Dirty Mind. Prince, die kort daarna de bijnaam ‘The Kid from Minneapolis’ zou krijgen, wijdde zijn leven aan een uitbundige en gevarieerde muzikale productie. De jaren tachtig doorkruiste Prince met zijn kenmerkende ondeugendheid en durf.

Nadat hij grote successen had geboekt (met ‘Little Red Corvette’, ‘Purple Rain’, ‘Kiss’, ‘Sign O’ The Times’ en ‘Batdance’) en meer dan 100 miljoen albums had verkocht, wist Prince zichzelf bij elk nieuw album opnieuw uit te vinden. Steeds weer kwam hij als herboren terug, altijd verrassend door nieuwe artistieke richtingen en tijdloos dankzij zijn muzikale talent. Die wedergeboortes staan allemaal in Prince Compleet, een onmisbaar overzichtswerk van de duizelingwekkende discografie van de man die letterlijk een symbool werd.

Van Madonna tot Miles Davis, van Michael Jackson en Kate Bush, alle grote namen in de populaire muziek wilden ooit met Prince opnemen. Sinds de onverwachte dood van de artiest in 2016 is The Prince Estate bezig om uit The Vault, de kluis die zijn kostbare en ogenschijnlijk onuitputtelijke muzikale productiviteit beschermt, nummers op te graven die nog niet eerder zijn uitgebracht. Duizenden stukken sluimeren daar nog altijd, en elke release is een wereldwijd evenement.