Rachel Joyce De platenzaak Recensie ★★★★

Rachel Joyce De platenzaak Recensie Waardering en Informatie. Op 20 maart 2018 is bij Uitgeverij Cargo de roman De platenzaak verschenen van de Engelse schrijfster Rachel Joyce. Op deze pagina kun je de Rachel Joyce De platenzaak recensie waardering en informatie over de roman lezen.

Rachel Joyce De platenzaak Recensie

Rachel Joyce De platenzaak Recensie

Rachel Joyce debuteerde met De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry, een heerlijk boek over een gewone man, die een ongewoon avontuur beleeft. Ook in De Platenzaak blijkt Joyce weer sterk in het neerzetten van haar personages, en de omgeving waarin ze leven. Hoofdpersonage is Frank, eigenaar van een platenzaak in een doodlopend achterafstraatje in het Londen van 1988. Hij weet zijn klanten feilloos te peilen en altijd precies de juiste plaat uit zijn rommelige winkel te vissen. Omdat Frank fel tegen cd’s is, en ook op andere vlakken niet speciaal een commercieel talent, is het nog een hele uitdaging het hoofd boven water te houden, net als voor de andere kleurrijke winkeliers in de straat. Dan komt de ietwat mysterieuze Ilse Brauchmann de winkel binnen en verandert er iets in Unity Street.

Frank is niet zozeer van ‘goede’ muziek, maar van passende muziek

De intermezzo’s waarin Franks moeder aan de jonge Frank uitleg geeft over muziek en musici zijn heerlijk anekdotisch en tegelijkertijd vernieuwend informatief. Ook de manier waarop Frank zijn keuzes voor bepaalde platen aan zijn klanten uitlegt zorgt voor een nieuwe kijk op nummers die we meestal wel kennen. Frank is niet zozeer van ‘goede’ muziek, maar van passende muziek – nummers die je op het juiste moment in de juiste mood kunnen brengen. Zijn associatieve muziekkennis komt daarbij goed van pas. En daarin verschilt Frank in belangrijke mate van Rob, hoofdpersoon uit High Fidelity van Nick Hornby, die alleen maar ‘goede’ muziek aan zijn klanten verkoopt. Dat wil zeggen: muziek naar zijn smaak.

Een vlot geschreven verhaal, sympathieke personages en een fijne omgeving om in te vertoeven

Maar eigenlijk is de platenzaak, de teloorgang van de straat en de muziek slechts de context voor het echte verhaal: het verhaal van een man die een op z’n minst ingewikkelde relatie met zijn moeder had, en grote moeite heeft mensen aan zich te laten binden. Een herkenbare en wat tragische figuur, maar alles in dit lichtvoetige boek wijst erop dat er een happy end aankomt. En gelukkig: dat komt er! De Platenzaak is pretentieloos in de goede zin van het woord. Het pretendeert niets meer of minder te zijn dan ze is: een vlot geschreven verhaal, met sympathieke personages en een fijne omgeving om in te vertoeven. Hang die hangmat op in je tuin, versnaperingen binnen handbereik en lees hem in één ruk uit. Rachel Joyce – De platenzaak is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Annika Brandenburg

Rachel Joyce – De platenzaak

• Titel: De platenzaak
  • Schrijfster: Rachel Joyce (Engeland)
  • Soort boek: humoristische roman, muziekroman
  • Origineel: The Music Shop (2017)
  • Nederlandse vertaling: Hien Montijn
  • Verschenen: 20 maart 2018
  • Waardering★★★ (uitstekend) Annika Brandenburg

Flaptekst Rachel Joyce – De platenzaak

Het is 1988. Frank is de eigenaar van een platenzaak in Londen. De winkel staat boordevol met vinyl van elk formaat en in ieder genre. Klassiek, jazz, punk – niet op genre gesorteerd, maar op gevoel. Frank weet precies naar welke plaat zijn klanten op zoek zijn, hoewel zijn belangrijkste leveranciers liever zouden zien dat hij cd’s verkoopt. Dan valt Ilse Brauchmann zijn winkel en zijn leven binnen. Een mysterieuze vrouw in een groene jas, die niets van muziek wil weten, maar toch steeds terugkeert naar de winkel. Een vrouw van wie Frank het liefst zo hard mogelijk wil wegrennen, maar tot wie hij zich ook aangetrokken voelt. Wanneer Ilse net zo plotseling weer verdwijnt als ze verschenen is, dreigt Frank niet alleen haar, maar ook zijn zaak te verliezen.

Rachel Joyce Biografie en Informatie

• Geboortejaar: 1962
  • Geboorteplaats: Londen, Engeland