Richard Powers Verwilderd Recensie

• Nederlandse vertaling: Jelle Noorman
  • Verschijnt: 28 september 2021
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Shortlist Booker Prize 2021

Recensie en waardering van de roman

• Richard Powers heeft zich in tegenstelling tot in veel van zijn andere roman ingehouden. Geen gecompliceerde verhaallijnen die hij uiteindelijk toch ingenieus bij elkaar weet te brengen. Deze keer een gevoelig, aangrijpend en rechttoe rechtaan verhaal van een getroebleerde vader-zoon relatie. Echter ook nu zet Powers de lezer aan het denken. De zoon is namelijk op vroege leeftijd zijn moeder kwijtgeraakt wat een zeer traumatische gebeurtenis was en geleid heeft tot ernstige gedragsstoornissen. Met behulp van een nieuwe wetenschappelijk benaderingswijze weet hij toch zeer dicht bij zijn overleden moeder te komen. Voor de vader betekent dit tegelijkertijd dichterbij komen als loslaten. Ook in deze roman roep Richard Powers weer een aantal indringende vragen op, levensvragen zelfs. Het is niet de allerbeste roman geworden van de Amerikaanse meesterschrijver maar desalniettemin zeer lezenswaardig en geeft een aanzet tot nadenken. (Allesoverboekenenschrijvers,nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe roman van Richard Powers

Astrobioloog Theo Byrne heeft een veelbelovende manier gevonden om de hele kosmos af te speuren op zoek naar leven. Daarnaast ontfermt hij zich sinds de dood van zijn vrouw in zijn eentje over de opvoeding van zijn hoogbegaafde negenjarige zoon. Robin is een innemende, zachtmoedige jongen die graag urenlang gedetailleerde tekeningen van bedreigde dieren maakt en die van slag raakt bij het minste slechte nieuws over het klimaat. Hij staat ook op het punt van school te worden gestuurd, omdat hij een klasgenoot in het gezicht heeft geslagen.

Theo zal zijn heil uiteindelijk zoeken in een experimentele neurofeedbacktherapie voor Robin. En ondertussen neemt hij de jongen mee naar andere planeten, terwijl hij tegen beter weten in Robins pogingen ondersteunt om de aarde te redden. Hoe ver moet een vader gaan om zijn zoon te behoeden voor een kuur met psychoactieve medicijnen? Wat moet hij zeggen wanneer het kind vraagt waarom de mens zichzelf en het klimaat klaarblijkelijk naar de knoppen wil helpen? En hoe moeten wij onze kinderen de waarheid vertellen over onze prachtige, bedreigde planeet?