Ricus van de Coevering De hooier Recensie

De hooier

• Schrijver: Ricus van de Coevering (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman
  • Verschijnt: 5 oktober 2021
  • Omvang: 176 pagina’s

Recensie en waardering van de roman

• Net als in zijn vorige romans slaag Ricus van de Coevering er met overtuiging in om een klein dorps en broeierig universum te scheppen. In enigszins geïsoleerde dorpje Angelren in het oosten van het land is Timo in spanning voor de uitslag van zijn VWO-examen. Tijdens het wachten denk Timo terug aan zijn door noodlot geplaagde pubertijd. Zijn verstandelijk beperkte broer is door een ongelijk om het leven gekomen en zijn beide ouders worstelen met het leven. In een zuivere en heldere stijl weet Ricus van de Coevering de worsteling van de jongeman met het leven en de spanning die hij voelt angstaanjagend dichtbij te brengen. De intensiteit van de roman neemt per pagina toe en houdt de lezer in een wurggreep. Ricus van de Coevering is een schrijver om niet uit het oog te verliezen. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “In de derde ‘boerenroman’ van Ricus van de Coevering, slaat het Bildungsverhaal halverwege om in een thriller. Dat er een gek met een kettingzaag de hoek om komt, is volstrekt voorstelbaar.” (NRC, ●●●●)

Flaptekst van de nieuwe roman van Ricus van de Coevering

Timo woont in het dorpje Angelren in het oosten van het land en staat op het punt van slagen voor zijn vwo-diploma. Terwijl hij gespannen wacht op het verlossende telefoontje over de uitslag, overdenkt hij zijn jeugd en wat hij in de toekomst wil gaan doen. Vijf jaar geleden overleed zijn oudere broer Ruben aan een ongeluk. Ruben had een ernstige verstandelijke beperking en zorgde voor onrust binnen het gezin. Timo’s vader vluchtte naar zee, zijn moeder zocht verlossing in religie. Timo zelf twijfelt tussen studeren en nog een tussenjaartje inlassen. Hij droomt van de volmaakte mens en een ontmoeting met een lotgenoot doet hem inzien welke keuze hij moet maken. De hooier is een filosofische roman over de universele vlucht van de lijdende mens.