Roos van Rijswijk De olifant van de bovenbuurman Recensie

Roos van Rijswijk De olifant van de bovenbuurman Recensie en waardering. Roos van Rijswijk had overlast van de bovenburen en heeft hierover een mooi boekje geschreven met prachtige tekeningen van Sylvia Weve. Op deze pagina kun je de Roos van Rijswijk De olifant van de bovenbuurman recensie en waardering lezen. Andere informatie over de uitgave en de inhoud van het boek kun ook vinden op deze pagina.

Een fijn, mooi en wonderlijk boekje: De olifant van de bovenbuurman. Zo’n boek waarin vorm, stijl en inhoud perfect samenvallen. Van Rijswijk schreef de korte verhaaltjes over de bovenbuurman, zijn olifant en diens huisdier de kangoeroe naar aanleiding van haar eigen bovenbuurman, een herrieschopper van jewelste kennelijk. De herrie die zich boven haar hoofd afspeelde deed haar fantasie op hol slaan, met deze korte anekdotische verhaaltjes als resultaat.

De kakofonie spat van elke bladzijde af

De kakofonie spat van de bladzijden af; hoe achteloos er met lawaaimakende acties wordt gestrooid is vaak hilarisch.
“Zoals altijd als de bovenbuurman terugkomt van zijn nachtdienst, leegt hij drie zakken bintjes op de keukenvloer. Of: “Ik wil niet vervelend zijn”, zegt Kangoeroe terwijl ze aan haar dagelijkse cardio bezig is, vijfhonderd keer touwtjespringen, “maar wat doe je eigenlijk voor werk?”
Olifant blijkt een feministische millennial, die graag stampij maakt als ze gediscrimineerd wordt (om haar vrouwzijn, haar olifant-zijn, whatever), de bovenbuurman is een echte klusser, die zijn hand niet omdraait voor een lawaaiig klusje in het midden van de nacht en Kangoeroe, ach ja, dat is een lieverd. Meestal.

Een fijn, mooi, lezenswaardig en wonderlijk boekje

En niet alleen in tekst, maar ook door de prachtige en koddige illustraties van Sylvia Weve wordt het luidruchtige huishouden van de bovenburen verbeeld. Medelijden met schrijfster Van Rijswijk dringt zich op: wat een helse tijd moet dat geweest zijn om onder die bovenbuurman te wonen, als dit boekje het resultaat is. Of Van Rijswijk weet haar lichte irritaties op te blazen tot stilistische hilariteit, dat kan natuurlijk ook. In beide gevallen geniet de lezer van een uitermate fijn boekje. De bovenbuurman moest eens weten. Roos van Rijswijk – De olifant van de bovenbuurman is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Annika Brandenburg

Roos van Rijswijk – De olifant van de bovenbuurman

• Titel: De olifant van de bovenbuurman