Vsevolod Garsjin De beren Recensie ★★★★ Uitstekend

Vsevolod Garsjin De beren Recensie

Vsevolod Garsjin (1855-1888) pleegde op zijn 33e zelfmoord, een dood die voorafgegaan was aan periodes van extreme vreugde en ernstige depressiviteit. In zijn korte leven schreef hij verhalen die al gauw bij een groot publiek geliefd werden. Overigens schreef hij er niet veel: het schrijven kostte hem grote moeite. Hans Boland, de vertaler en een van de bekendste hedendaagse vertalers van Russische literatuur, meldt dan ook dat zijn beste verhalen in deze bundel staan, en dat de rest van het oeuvre minder de moeite waard is.

Indrukwekkende verhalen over het zware leven als soldaat

Een van de belangrijke thema’s in Garsjins werk is het leven van de soldaat. Indrukwekkende verhalen, die alleen geschreven kunnen zijn door iemand die de oorlogswaarzin van dichtbij heeft meegemaakt. Op geen enkele andere manier kan de lezer het zich voorstellen dagmarsen te maken en chaotische gevechten aan te gaan in het Russische leger in de negentiende eeuw.Maar ook de allegorische sprookjes, over de bereisde kikker, en over de palmboom met ambities tot buiten de kas, zijn bijzonder leesbaar. Gelukkig helpen de voetnoten van Hans Boland de achterliggende gedachten beter te begrijpen, hoewel er genoeg ruimte voor eigen interpretatie overblijft.

Russische verhalen uit de 19e eeuw die niets aan kracht hebben ingeboet

Wat Garsjin met zijn verhalen weet neer te zetten is een beeld van de Russische samenleving in de tweede helft van de negentiende eeuw in bewoordingen die niets aan kracht hebben ingeboet, en evenwel lyrisch genoeg zijn om de geur van het toenmalige Rusland op te snuiven. Als kers op de taart worden we getrakteerd op een verhaal van Tsjechov, geschreven als im memoriam na Garsjins dood. Algemeen wordt aangenomen dat de hoofdpersoon in dit verhaal Garsjin zelf moet verbeelden. Op deze manier wordt de gekte in het hoofd van dit personage (en dus wellicht van Garsjin) voelbaar: een langzaam verglijdende staat van begrijpelijke ergernis die allengs overgaat in algehele waanzin. Vsevolod Garsjin – De beren is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Annika Brandenburg

Vsevolod Garsjin – De beren en andere verhalen

– Titel: De beren en andere verhalen