Sholeh Rezazadeh Ik ken een berg die op me wacht recensie

• Soort boek: roman
  • Verschijnt: 19 september 2023
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 21,99 / € 11,99

Flaptekst van de nieuwe roman van Sholeh Rezazadeh

In deze roman van Sholeh Rezazadeh ontmoeten we Aras, de bruisende rivier die door het ruige berglandschap van Noord-Iran dendert. Aan haar oever verblijft een nomadenvolk. De nomaden leven bij de dag en eten wat het seizoen te bieden heeft. De jonge Saray is verliefd op Aydin, een jongen van een andere nomadenfamilie, en ze ontmoet hem in het geheim.

De veertigjarige Alma woont in een woonboot op de rimpelloze Amstel. Op een dag neemt ze een radicaal besluit: ze reist in haar eentje naar Iran. Aan de oever van Aras ontmoet ze Saray en haar nomadenfamilie. Dan pas ziet ze in hoe hectisch haar bestaan in Amsterdam is, waar iedereen altijd haast heeft en vooral met zichzelf bezig is, en waar men geen oog heeft voor de schoonheid en kracht van de natuur.

Maar het karakter van de bulderende Aras verandert. Door de klimaatverandering wordt het steeds warmer en Aras droogt steeds verder op. De nomaden vertrekken steeds eerder naar de bergen en de stem van Aras wordt steeds zwakker.

In een prachtige poëtische stijl die de lezer kan herkennen van De hemel is altijd paars vertelt Sholeh Rezazadeh het bijzondere verhaal van Alma en Saray, van Aras en de Amstel.

Sholeh Rezazadeh (Tabriz, Iran, 2 april 1989) kwam in 2015 vanuit Iran naar Nederland. Haar romandebuut De hemel is altijd paars (2021) werd bekroond met de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde 2022 en met de Bronzen Uil Publieksprijs 2021. Het stond bovendien op de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2022 en de Hebban Debuutprijs 2022. Van De hemel is altijd paars werden meer dan 25.000 exemplaren verkocht.

Sholeh Rezazadeh De hemel is altijd paars RecensieSholah Rezazadeh (Nederland) – De hemel is altijd paars
debuutroman
Uitgever: Ambo | Anthos