Annel de Noré Vers vlees oud bloed Recensie

Annel de Noré Vers vlees oud bloed Recensie Waardering
De Surinaamse schrijfster Annel de Noré heeft met Vers vlees oud bloed weer een zeer gevarieerde bundel met verhalen geschreven. Verschillende genres worden door Annel de Noré met verve gebruikt. Alhoewel de variëteit aan verhalen groot is, lukt het haar toch om de bundel tot een geheel ter smeden. Het menselijk tekort en de zoektocht naar geluk die eigenlijk vrijwel altijd tot mislukken gedoemd is omdat je uiteindelijk maar weinig invloed hebt op je eigen lotsbestemming, vormen de rode draad van bijna alle verhalen.

Annel de Noré bewijst eens te meer haar talent en veelzijdige schrijverschap
Annel de Noré bewijst met Vers vlees oud bloed eens te meer dat ze een getalenteerd verhalenschrijfster is. Helaas zijn verhalenbundels over het algemeen, in Nederland, minder geliefd dan romans. Maar daarmee wordt het ambacht van het vertellen en schrijven van een goed verhaal ondergewaardeerd. En dat terwijl verhalen een langere traditie en geschiedenis kent dan de roman. Alhoewel niet alle verhalen in de bundel van Annel de Noré een even hoog niveau haalt, kan er toch wel gesteld worden dan minimaal tweederde de moeite van het lezen meer dan waard is. Suriname is in veel verhalen de plaats van handeling, alhoewel het land vrijwel nergens genoemd wordt.

Vers vlees en oud bloed is goed voor een paar uur leesplezier en is een ideaal strandboek
Het meest bizarre verhaal is Hoofdpijn, een Science Fiction verhaal dat zich in het jaar 2099 afspeelt. Het is benauwend, beklemmend en humoristisch tegelijkertijd. Sommige verhalen hebben een plot die een beetje doet denken aan Roald Dahl maar dan in een Surinaamse setting. Annel de Noré lijkt plezier te hebben in het experimenteren met verschillende genres en plotwendingen. Vaak zijn de verhalen enigszins morbide, maar op de een of andere manier sijpelt er vrijwel altijd een beetje humor tussendoor wat het leesplezier verhoogt. Vers vlees en oud bloed is een prima strandboek of boek om op vakantie te lezen. Annel de Noré – Vers vlees oud bloed is gewaardeerd met +++ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

ANNEL DE NORÉ – VERS VLEES OUD BLOED
– Titel: Vers vlees oud bloed
– Schrijfster: Annel de Noré ♀ (Suriname)
– Soort boek: verhalen
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: juni 2017
– Omvang: 188 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 17,50
– Waardering: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Annel de Noré Vers vlees oud bloed
Annel de Noré levert met haar verhalenbundel Vers vlees oud bloed het bewijs van een groeiend literair meesterschap. Haar vertelkunst staat met de ene voet in de Latijns-Amerikaanse, met de andere voet in de Europese traditie. Uiterst precies etst zij de lotgevallen van haar verhaalfiguren in het hoofd van de lezer. De verhalen in Vers vlees oud bloed roepen vragen op. Kan iemand terugkeren naar wat voorbij is? Is ware liefde mogelijk? Waar blijft de vrijheid van het individu in een complexe samenleving? Wat is vriendschap? De lezer mag zelf het antwoord vinden. Pas toen Johan buiten stond en de man weer binnen was, dacht hij aan het dubbeltje en de centen. Wild graaide hij in zijn zakken. Weg! Hij keerde ze binnenstebuiten. Niks! Kwijt. Verloren, het dubbeltje voor de bus en zijn eigen stuiver. Hij wist niet hoeveel geld hij van een vijfje terug moest van de chauffeur. En hij had vergeten te vragen aan mama aan welke kant van de weg hij voor de terugweg moest staan. Maar het allerallerergste: hij had de boodschap niet goed gedaan! Of het nu gaat om een sprookje, horror of science fiction Annel de Noré ontstijgt het etiket ‘schrijver tussen twee culturen’. De lezer krijgt de indruk dat er een andere werkelijkheid schuilt achter bijvoorbeeld een misdaadverhaal, een satire. In haar meer realistische verhalen – ze vormen de meerderheid in deze bundel – herkent de lezer soms Suriname, soms Nederland, soms blijft de plek ondefinieerbaar. Waar ze ook spelen Annel de Noré’s personages proberen te overleven, nemen gedwongen door de omstandigheden beslissingen. Dat confronteert hen met de grote thema’s: macht, liefde, verlangen en dood.

Surinaamse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
– Nieuwe Boeken Juni 2017
– Nieuwe Strandboeken Tips