Frank Ong-Alok Mijn God mijn God waarom heb ik u verlaten Recensie

De Surinaamse-Nederlandse gitarist en tekstschrijver is eind jaren zestig met zijn familie vanuit Suriname naar Nederland geëmigreerd. Het boekje Mijn God mijn God Waarom heb ik U verlaten bevat een aantal autobiografische verhalen over zijn jeugd in Suriname, zijn tijd als conservatoriumleerling, eigenaar van een muziekwinkel in Zoetermeer en zijn ervaringen met de vrouwen in zijn leven. Bij het boekje hoort een CD met opnames van Farnak Ong-Alok die je kunt beschouwen als soundtrack bij het boekje.

Aardige autobiografische verhalen met leuke soundtrack op CD
De titel van het boek van Frank Ong-Alok en de afbeelding op de omslag kunnen je enigszins op het verkeerde been zetten. Het is zeker geen boekje dat alleen draait om iemand die het geloof heeft verloren. Het is een verzameling van autobiografische verhalen en fragmenten, afgewisseld met persoonlijke mijmeringen van Frank Ong-Alok over de omgang met vrouwen, zijn ontluikende seksualiteit, visie op het leven en ideeën over geloven en religie. Het boekje is een beetje wisselend van kwaliteit. Het best is Frank Ong-Alok als hij vertelt over zijn jeugd in Suriname, het ontdekken van de seksualiteit en de tijd als student aan het conservatorium. Zijn persoonlijke mijmeringen over het leven verzanden vaak in te moralisme en zijn door minder prettig om te lezen. Het boekje was een stuk sterker geweest als Frank Ong-Alok zich had beperkt tot autobiografische verhalen. Leuk is trouwens wel de bijgevoegde CD met opnames van gitarist Frank Ong-Alok die liedjes en muziek bevat die je kunt beschouwen als bijbehorende soundtrack. Frank Ong-Alok – Mijn God mijn God waarom heb ik U verlaten wordt beoordeeld ++ (goed).

FRANK ONG-ALOK – MIJN GOD MIJN GOD WAAROM HEB IK U VERLATEN?
– Titel: Mijn God mijn God Waarom heb ik U verlaten?
– Ondertitel: Autobiografische levensfacetten, boek & CD
– Schrijver: Frank Ong-Alok ♂ (Suriname, Nederland)
– Soort boek: autobiografische verhalen en muziek
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: 10 april 2017
– Omvang: 130 pagina’s
– Uitgave: Paperback & CD met Muziek
– Prijs: € 25,00
– Oordeel redactie: ++ (goed)

Flaptekst Frank Ong-Alok – Mijn God mijn God waarom heb ik u verlaten
Frank Ong-Alok: ‘Grote thema’s in het klein. Dat zou een rode draad kunnen zijn in deze vluchtige doorsnede van mijn bestaan. Ongevraagd emigreerde ik, weliswaar zonder tegenzin, in 1969 met mijn familie vanuit Paramaribo Suriname naar Den Haag Holland.’ In deze persoonlijke notities herinnert hij zich hoe hij als 11-jarig gelovig katholiek jochie porno ontdekte en wat het toen met hem deed. En vraagt hij zich af tot op welke hoogte ‘wij mannen’ schuldig zijn aan het veroorzaken van baarmoederhalskanker bij hen die we zeggen lief te hebben? En waarom miljarden mensen zich lieten en nog steeds laten leiden door verzonnen goden?

De gelijknamige bijgevoegde cd bevat een zestal eigen composities, enkele traditionals en bestaand werk, met eigen arrangementen en teksten, vooor een belangrijk deel in het Sranantongo: muziek uit zijn vroegste muzikale herinneringen. Muziek is voor Frank Ong-Alok de weg de waarheid en het leven. ‘Muziek is in staat je hart en ziel binnen te dringen, daar de nodige schade aan te richten om vervolgens diezelfde open wond op een barmhartige wijze weer te helen.’ Aan de cd werkten o.a. mee Frank Ong-Alok (gitaren, zang), Fleur Tolman (zang), Wytze van der Zweep (percussie), Douwe Laansma (saxofoon), Joep van Rhijn (bugel) en Orlando Milan (bas).

Surinaamse Schrijvers Schrijfsters Boeken en informatie
Nieuwe Autobiografische Boeken