Patrik Ourednik Een afgedane zaak Recensie

De kleine en sympathieke uitgeverij Zirimiri Press heeft de opvallende roman van de Tsjechische schrijver Patrik Ouředník – Een afgedane zaak uitgegeven. Een gewaagde stap want Een afgedane zaak is een bijzonder boek dat nauwelijks of niet te duiden valt. Maar laat je niet gelijk afschrikken want de roman is een zeer bijzonder leesavontuur. Schrijver Patrik Ouředník laat ons kennismaken met een aan bijzondere hoofdpersonen en inwoners van Praag. In een satirische roman vertelt hij de wetenswaardigheden van een aantal bewoners van de stad van Franz Kafka. En passant vallen er een aantal doden.

Een originele, volstrekt unieke en ontregelende Praagse roman
De schrijver treedt regelmatig uit het verhaal en spreekt de lezer toe. En als er al sprake is van een plot in de roman dan laat zie die nauwelijks navertellen. Interessant zijn vrijwel alle personages die Patrik Ourednik opvoert. Dyk sr. een man die een hekel lijkt te hebben aan alles wat met jeugd en jeugdigheid te maken heeft. Zijn zoon Dyk jr., waarvoor senior alleen maar een soort minachting lijkt te hebben. En Lebeda een Praagse versie van Maigret die bezig is een aantal zaken op te lossen. Patrik Ourednik neem in een Een afgedane zaak ontegenzeggelijk alles en iedereen op de hak, uit scherpe maatschappijkritiek en legt haarscherp de domheid van de gemiddelde mens bloot. En dit doet hij om een zeer onconventionele en experimentele wijze. Het knappe is wel dat de roman ondanks dit alles een groot plezier is om te lezen, inclusief de ontregelende door Jean Montenot? geschreven toelichting aan het einde van deze uniek en originele roman. Patrik Ourednik – Een afgedane zaak is gewaardeerd met ++++ (uitstekend)

PATRIK OUREDNIK – EEN AFGEDANE ZAAK INFORMATIE
– Titel: Een afgedane zaak
– Schrijver: Patrik Ouředník ♂ (Tsjechië)
– Soort boek: detectiveroman, sociale roman
– Origineel: Ad acta (2006)
– Nederlandse vertaling: Edgar de Bruin
– Uitgever: Zirimiri Press
– Verschijnt: 20 maart 2017
– Omvang: 192 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 18,00
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Zodra de roman van de Tsjechische schrijver Patrik Ourednik – Een afgedane zaak gelezen is door de redactie, kun je hier de boekbespreking en recensie lezen.

Flaptekst en inhoud Patrik Ouředník – Een afgedane zaak
Een afgedane zaak laat zich lezen als een detectiveroman. Er vindt een reeks misdaden plaats rond een bejaardensoos in het postcommunistische Praag. Naarmate het verhaal vordert, wordt de lezer steeds meer verrast door de vorm van het relaas. In het nawoord beschrijft Jean Montenot dit boek als een ‘metafysische thriller’. Er is sprake van een schaakspel tussen de auteur en de lezer. Zodra de lezer de intenties van de schrijver denkt te begrijpen, zijn alle stukken alweer verzet. Pasverworven zekerheden maken plaats voor alsmaar bredere vraagstukken: ‘Is het mogelijk betekenis te geven aan alles wat zich voordoet in iemands bestaan?’ De lezer zou zich zelfs ook kunnen afvragen: ‘Wie is Jean Montenot eigenlijk?’ Een afgedane zaak is aan de andere kant een bijtende satire op de moderne Tsjechische maatschappij.

Tsjechische Schrijvers en Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Maart 2017