Virginia Cowles Op oorlogspad Oorlogsdomein 29 recensie

• Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 16 mei 2023
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 34,99 / € 13,99
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie: Looking for Trouble verscheen al in 1941 en heeft daardoor een urgentie van actualiteit en is geschreven in een uitstekende en heldere stijl die de lezer in het verhaal trekt. Naast de beroemde Martha Gellhorn was Virginia Cowles een van de zeer weinige vrouwelijke oorlogsverslaggevers in deze periode. Vrouwen aan het front kregen uiteraard ook te maken met wantrouwen en seksisme waarover Cowles tussen de regels door verslag doet. Al met al een uiterste boeiend boek van een hoge kwaliteit dat in veel opzichten het werk van Martha Gellhorn evenaart en soms zelfs overstijgt…lees verder >

Recensie en waardering van het boek

• Uitgeverij De Arbeiderspers heeft aan haar onvolprezen reeks Oorlogsdomein weer een nieuwe parel toegevoegd. Op oorlogspad is een omvangrijke bundeling van de Amerikaanse oorlogsverslaggeefster Virginia Cowles. In een door oorlog geteisterd Europa trok zij van oorlog naar oorlog en van front naar front om verslag te doen. Bovendien ontmoet ze veel van de belangrijkste en meest bepalende hoofdrolspelers in de oorlogen en geeft over hen aan ongezouten mening. Haar reportages starten in de Spaanse Burgeroorlog in 1936 en lopen door tot de Tweede Wereldoorlog in 1941. Looking for Trouble verscheen al in 1941 en heeft daardoor een urgentie van actualiteit en is geschreven in een uitstekende en heldere stijl die de lezer in het verhaal trekt. Naast de beroemde Martha Gellhorn was Virginia Cowles een van de zeer weinige vrouwelijke oorlogsverslaggevers in deze periode. Vrouwen aan het front kregen uiteraard ook te maken met wantrouwen en seksisme waarover Cowles tussen de regels door verslag doet. Al met al een uiterste boeiend boek van een hoge kwaliteit dat in veel opzichten het werk van Martha Gellhorn evenaart en soms zelfs overstijgt. (Allesoverboekenenschrijvers, ∗∗∗∗).

Flaptekst van het boek met oorlogsverslagen van Virginia Cowles

Virginia Cowles deed ter plaatse verslag van Europese brandhaarden tijdens de Spaanse burgeroorlog en de eerste jaren van WO II – altijd op de juiste plaats op het juiste moment. Ze vertelt onder meer over vluchten onder granaatvuur in de Spaanse loopgraven; een ontmoeting met Hitler (‘een onopvallend mannetje’); roddelen met Churchill bij zijn goudvisvijver; dansen in het gebombardeerde Ritz; het lezen van The Intelligent Woman’s Guide to Socialism in een Sovjettrein; rendieren eten met guerrilla-skiërs, doodsangsten uitstaan in de glazen geschutskoepel van een Britse bommenwerper. De reportages van Cowles maken de lezer op een ongekende manier ooggetuige van de oorlog in Europa.