Wanda Reisel – Adam Recensie ∗∗∗

Wanda Reisel Adam Recensie Waardering en Informatie. In januari 2019 verschijnt de nieuwe roman van Wanda Reisel Adam bij Uitgeverij Atlas Contact. Op deze pagina kun je de Wanda Reisel Adam recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman lezen.

Wanda Reisel Adam Recensie

De Nederlandse schrijfster Wanda Reisel heeft lef. In tegenstelling tot auteurs die eigenlijk steeds hetzelfde boek schrijven, neemt zij het risico om bij vrijwel elke roman een andere insteek te nemen. Haar nieuwe roman Adam is daarop geen uitzondering. Deze keer is er een soorten van gecombineerde avonturen- en schelmenroman met een licht dystopisch karakter uit haar pen gevloeid.

Moderne schelmenroman

Hoofdpersoon Adam is een financieel deskundige die werk voor goede doelen. Direct nadat hij slachtoffer is bij het monument op de Dam, ontvang hij een ingeving zijn leven radicaal om te gooien. Hij Weet op slinkse wijze grote hoeveelheden geld van deze goede doelen naar persoonlijke rekeningen in het buitenland gesluisd. Nadat hij dit voor elkaar heeft, slaat hij op de vlucht.

Wanda Reisel Adam Recensie

Hij reist naar Zwitserland waar hij gefascineerd raakt door een activistische fotografe, een raadselachtige vrouw met een eigen agenda. Adam heeft een talent voor het versieren van vrouwen en lijkt ook haar voor zich te winnen. Maar ondanks een heftige relatie krijgt hij geen vat op haar. Hij reist door naar de Chinese stad Shanghai waar zijn broer woont en een deel van zijn joodse familiegeschiedenis zicht heeft afgespeeld.

Met het gevoel op de hielen gezeten te worden, vlucht Adam door naar Noorwegen. In een blokhut op een afgelegen camping waant hij zich een tijdje veilig en krijgt een relatie met Turid, een getrouwde vrouw die de camping zomers beheert. Uiteindelijk kan hij niet aan zijn lot ontkomen. Op de achtergrond spelen spelen verschillende aanslagen op iconische toeristische plekken in Europa die op het einde van de roman dichterbij blijken te zijn dan gedacht.

Overvolle roman waarin de spanning en stijl de lezer toch vasthouden

Zoals als altijd is Wanda Reisel erin geslaagd om een zeer prettig leesbare spannende roman te schrijven. Echter Adam is overvol met te veel verhaallijnen. En alhoewel Wanda Reisel de plot aan het einde tot elkaar weet te brengen, gebeurt dit niet helemaal overtuigend. Waarom de verhaallijn van de terroristische aanslagen in de roman aanwezig is, blijft een raadsel. Wat wel gezegd kan worden is dat het bepaald geen straf is om het boek te lezen, de vlotte stijl en de opgebouwde spanning zorgen er wel voor dat je wil blijven doorlezen. Adam is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Adam

• Schrijfster: Wanda Reisel (Nederland)
  • Verschijnt: januari 2019