Teuntje de Haan Een muur van water Recensie

Teuntje de Haan Een muur van water Recensie ★★★★

In 2018 is het al weer 65 jaar geleden dat in de nacht van 31 januari naar 1 februari 1953 de Watersnoodramp plaatsvond. De ramp die met name Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden en West-Brabant teisterde, kostte in Nederland 1836 mensen het leven en maakte tienduizenden mensen dakloos. Bij Uitgeverij Querido verscheen op 16 januari 2018 het boek van Teuntje de Haan Een muur van water. Teuntje de Haan maakte als peuter de ramp mee en moet vier dagen op een zolder overleven samen met haar moeder en broertje en tevergeefs wachtend op haar vader. Op basis van uitgebreid onderzoek en vele gesprekken reconstrueert ze nu, ruim 60 jaar later, deze dramatische gebeurtenissen.

Uitstekend geschreven persoonlijk onderzoek naar een verdwenen vader
Teuntje de Haan was een kleuter toen haar vader verdween in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953, tijdens de Watersnoodramp. De traumatische ervaringen die ze als kleuter meemaakte werden in haar geheugen gegrift. Echter in haar jeugd, zeker in de eerste 10 tot 15 jaar na de Watersnoodramp, werd er niet of nauwelijks over gesproken. De kleuters werden verondersteld geen herinneringen te hebben. Echter Teuntje de Haan wist dat dit niet zo was. Sterker nog, ze heeft onuitwisbare herinneringen. Zo sterk dat ze uiteindelijk, na jarenlang verzamelen van informatie en het voeren van vele gesprekken, het boek Een muur van water. Zoektocht naar een vader die verdween in de rampnacht heeft geschreven.

Persoonlijke ervaringen worden afgewisseld met gedocumenteerde feitelijke verhalen
Vooral de ondertitel beschrijft precies wat de kern is van het boek. Wat betekent het om een vader te verliezen als je een kleuter bent door een rampzalige gebeurtenis? Wat motiveerde hem en hoe leefde hij? En wie was die vader precies? Alhoewel de kern van het boek gaat over de Watersnoodramp, gaat het over meer. Over de geschiedenis van de vader van Teuntje de Haan. Over zijn ervaringen en avonturen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Over de relatie tussen haar vader en moeder. Interessant is ook dat de ervaring tijdens en na de Watersnoodramp beschreven worden vanuit het perspectief van een kleuter, een benaderingswijze die tot nu toe nauwelijks aandacht heeft gekregen. Teuntje de Haan blijkt een zeer verdienstelijke schrijfster te zijn. Een muur van water is goed gedocumenteerd en en uitstekend geschreven. Persoonlijke ervaringen worden afgewisseld met gedocumenteerde feitelijke verhalen. In het laatste deel verzandt het boek een klein beetje. Maar dat doet niet echt afbreuk aan de kwaliteit van het boek in zijn geheel. Al met al kun stellen dat het boek een echte toevoeging is aan de bibliotheek van boeken die over de Watersnoodramp geschreven is. Teuntje de Haan Een muur van water is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie: Theo Jordaan

TEUNTJE DE HAAN – EEN MUUR VAN WATER
Zoektocht naar een vader die verdween in de rampnacht
– Titel: Een muur van water
– Schrijfster: Teuntje de Haan (Nederland)
– Soort boek: non-fictie, persoonlijk relaas
– Uitgever: Querido
– Verschenen: 16 januari 2018
– Omvang: 344 pagina’s (met foto’s)
– Prijs: € 21,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Teuntje de Haan – Een muur van water
en uniek ooggetuigenverslag van de Watersnoodramp – en een aangrijpende zoektocht naar een verdwenen vader. Teuntje de Haan is een peuter als Nederland in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 wordt getroffen door een van de grootste natuurrampen die Europa in eeuwen is overkomen. In enkele uren overspoelt de zee met donderend geweld het zuidwesten van het land. Haar vader vertrekt in het holst van die nacht om mensen te gaan helpen. Samen met haar moeder en haar broertje brengt ze vier bange dagen door op een ijskoude zolder, vergeefs wachtend op zijn terugkeer. Meer dan zestig jaar later reconstrueert De Haan de gebeurtenissen. Ze leest politieverslagen, keert terug naar het dorp waar ze woonde en ontdekt materiaal dat niet alleen een completer beeld geeft van de vader die ze nooit heeft gekend, maar ook van wat er in de rampnacht precies is gebeurd.

Teuntje de Haan Informatie
Teuntje de Haan (1949) werkte als mannequin en model en later als manager in de modebranche voordat zij zich op de zoektocht naar haar vader concentreerde.

Watersnoodramp Boeken