Willem van der Ham Hoor, hoor de dijk is dicht Recensie

• Schrijver: Willem van der Ham (Nederland)
  • Uitgever: Walburg Pers
  • Verschijnt: 5 september 2022
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 24,99

Recensie en waardering van het boek

• In 1933 werd de Zuiderzee afgesloten met de Afsluitdijk en ontstond het IJsselmeer. Dit alles om Nederland de te vrijwaren van overstromingen vanuit de Zuiderzee en het land en de bevolking veiliger te maken. Het was een zeer ingrijpende gebeurtenis voor de vissers van het gebied en eigenlijk voor alle Nederlanders. Mede daardoor hebben bekende en minder bekende filmers en fotografen de bouw, afsluiting en het leven achter de Afsluitdijk op de gevoelige plaat vastgelegd. In Hoor, hoor, de dijk is dicht! heeft historicus en geograaf Willem van der Ham onderzoek gedaan naar al het beeldmateriaal en dit verzameld voor dit boek en tentoonstelling in het Zuiderzeemuseum. Het is een mooi en bij vlagen aangrijpend boek geworden dat goed illustreert hoe ingrijpend de komt van de Afsluitdijk voor een deel van de bevolking is geweest en zelfs tot op de dag van vandaag is. Fijn is het gebruik van QR-codes die rechtstreeks leiden naar de beschreven gebeurtenissen en bijbehorend beeldmateriaal. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over de afsluiting van de Zuiderzee

Negentig jaar geleden werd de Zuiderzee afgesloten. Het was de grootste menselijke ingreep op watergebied ooit. De beste Nederlandse filmers waren gegrepen door het dramatische verhaal van de Zuiderzee. Historicus en geograaf Willem van der Ham duikt in de films en verhalen met klemmende vragen als: wat gebeurde er met dat oude land sinds de afsluiting en is er op het nieuwe land een nieuwe maatschappij tot stand gekomen?

Willem van der Ham is historicus en geograaf. Hij is een vooraanstaand onderzoeker en schrijver over waterstaat en landschap.

Het boek maakt deel uit van de audiovisuele tentoonstelling ‘Zuiderzee in beeld: films en verhalen’ rond het IJsselmeer, die op 23 en 24 september bij Gemaal Lely (Wieringerwerf) van start gaat. Een weekend later, op 1 en 2 oktober, is de tentoonstelling in het kader van de Maand van de Geschiedenis te zien en te beleven in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Aan de hand van films van bekende regisseurs als Gerard Rutten, Joris Ivens en Bert Haanstra toont de tentoonstelling de maatschappelijke gevolgen van het Zuiderzeeproject en brengt de relevantie anno 2022 in beeld. Na oktober reist de tentoonstelling naar andere locaties in Nederland, die later bekend worden gemaakt.

Eva Vriend Eens ging de zee hier tekeer RecensieEva Vriend (Nederland) – Eens ging de zee hier tekeer
Het verhaal van de Zuiderzee en haar kustbewoners
geschiedenisboek