Deborah Levy Warme melk Recensie

Deborah Levy Warme melk Recensie Waardering

Deborah Levy Warme melk Recensie en Waardering
De Zuid-Afrikaanse schrijfster Deborah Levy schuwt het experiment niet in haar roman Warme melk. En juist daardoor heeft ze in eerste instantie moeite gehad om een uitgever te vinden die het boek op de markt wilde brengen. De moeder van Sofia, Rose, heeft een bijzondere ziekte die haar soms verlamt. Vreemd is echter dat de moeder zo nu en dan wel kan lopen. Deze ziekte domineert niet alleen het leven van de moeder maar ook het leven van Sofia. Zo erg zelfs dat Sofia dezelfde symptomen lijkt te hebben als haar moeder, soms loopt ook zij mank.

Hoe kom je los van een dominante moeder?
Op zoek naar een remedie voor de mysterieuze ziekte besluit Rose naar Zuid-Spanje af te reizen om een behandeling te ondergaan bij dokter Gomez. Ze neemt hiervoor zelfs een tweede hypotheek op haar huis. En uiteraard reist Sofia mee. Aangekomen in de bijzondere kliniek, waar geen enkele andere patiënt aanwezig lijkt te zijn, ontspinnen zich een aantal gebeurtenissen rondom Sofia. Alhoewel de roman een realistische aanvang lijkt te hebben, worden de gebeurtenissen steeds surrealistischer van aard. Droom en werkelijkheid lopen door elkaar heen en waar de droom begint is niet altijd duidelijk. De roman ontwikkelt zich als een reis in het innerlijke leven van Sofia. Alhoewel opgeleid als antropoloog, is ze werkzaam als barrista in Engeland. Haar hele 25-jarige leven staat in het teken van de verzorging van haar moeder. In Zuid-Spanje lijkt Sofia voor het eerst los te komen van haar moeder.

Een reis door het innerlijke leven van een jonge vrouw
Ze exploreert haar seksualiteit. Valt ze op mannen of op vrouwen? Ze wordt geconfronteerd met het verleden van het gezin waar ze vandaan komt als ze besluit haar vader op te zoeken die ze al jaren niet meer heeft gezien. Haar Griekse vader, Christos Papastergiadis, is al heel vroeg in haar leven vertrokken en leeft nu samen met een veertig jaar jongere vrouw in Athene, waar ze net een kind hebben gekregen. Maar tijdens het bezoek krijgt ze nauwelijks contact met hem. En de aanpak van de ziekte van haar moeder lijkt nauwelijks resultaat op te leveren. Wel raakt Sofia er meer en meer van overtuigd dat haar moeder lichamelijk niet ziek is en dat ze haar ziekte voorwendt om haar dochter aan zich te binden.

Warme melk is een intensieve en indringende roman en een mooie leeservaring
Deborah Levy vertelt het verhaal als een soort van reis door het innerlijke leven van Sofia. Droom en werkelijkheid zijn vaak verweven waardoor Warme melk een enigszins surrealistisch karakter krijgt, gelukkig zonder uit de bocht te vliegen. Met Warme melk heeft Deborah Levy een intense en indringende roman geschreven, een zoektocht van een jonge vrouw die zich probeert te ontworstelen aan de banden van een getourmenteerd gezin. De roman werd trouwens opgenomen op de short list van de Booker Prize. Deborah levy – Warme melk is gewaardeerd met +++ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

DEBORAH LEVY – WARME MELK
– Titel: Warme melk
– Schrijfster: Deborah Levy ♀ (Verenigde Staten)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Hot Milk (2016)
– Nederlandse vertaling: Astrid Huisman
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 13 juni 2017
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 11,99

Inhoud Deborah Levy – Warme melk
De net afgestudeerde Sofia probeert al jaren te ontdekken wat voor mysterieuze ziekte haar verlamde moeder heeft. Ze is meer met haar bezig dan met haar eigen toekomst. Wanneer ze een peperdure wonderdokter op het spoort komt, reizen moeder en dochter af naar zijn kliniek in een blakerend stadje aan de Zuid-Spaanse kust. Het wordt een zomer waarin alles verandert.

Zuid-Afrikaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
– Nieuwe Boeken Juni 2017