Yewande Omotoso Die van hiernaast Roman over Zuid-Afrika

Yewande Omotoso - Die van hiernaast Recensie Roman over Zuid-Afrika)

YEWANDE OMOTOSE – DIE VAN HIERNAAST (RECENSIE ROMAN OVER ZUID-AFRIKA)
Op 29 november 2016 is de Nederlandse vertaling van de roman over Zuid-Afrika van de Zuid-Afrikaanse schrijfster Yewande Omotoso – Die van hiernaast bij Uitgeverij De Geus. Op deze pagina zijn de Yewande Omotoso – Die van hiernaast recensie, informatie en bestelmogelijkheden te vinden

– Titel: Die van hiernaast
– Schrijfster: Yewande Omotoso ♀ (Zuid-Afrika)
– Genre: sociale roman
– Origineel: The Woman Next Door (2016)
– Taal: Engels
– Nederlandse vertaling: Manon Smits
– Uitgever: De Geus
– Verschijnt: 22 november 2016
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 11,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Danielle van der Hoeven

Yewande Omotoso – Die van hiernaast Recensie
Twee dames op leeftijd, Hortensia en Marion, wonen in een villawijk in Kaapstad naast elkaar. De een is blank de ander zwart. Ze zijn bepaald geen vriendinnen. Dit komt mede door de Apartheids-cultuur waarin beiden zijn opgevoed en opgegroeid. Door bepaalde gebeurtenissen hebben zij elkaar echter hard nodig.

Wat een geweldig boek is Die van hiernaast!
Wat een geweldig mooi boek is dit. Ik zou er heel veel over willen schrijven. Het zou alleen zonde zijn als ik alle prachtige verrassingen in dit boek zou verklappen. De kracht van dit boek is juist de vele verrassende wendingen in het verhaal en wat dit doet met de relatie tussen Marion en Hortensia, de visie op hun eigen leven en op dat van de ander. Een boek over (voor)oordelen, de nasleep van Apartheid, vriendschap, liefde en verdriet.

Yewande Omotoso – Die van hiernaast, een echte aanrader!

Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen. Die worden op een mooie manier samengebracht en allemaal goed uitgewerkt. Het verhaal wordt afwisselend vanuit Hortensia en Marion verteld. Dit maakt dat je de dames steeds beter leert kennen en ook hun situatie leert begrijpen. Natuurlijk speelt de Apartheid in Zuid-Afrika een rol in dit boek. Ook hier krijg je een kijkje vanuit beide kanten. Ik ging langzamerhand steeds meer sympathie voelen voor deze bijzondere vrouwen. Hun visies zetten je daarnaast aan tot nadenken. Echt een aanrader dit boek! Yewande Omotoso – Die van hiernaast krijgt ++++ (uitstekend)

Flaptekst en inhoud Yewande Omotoso – Die van hiernaast
Hortensia en Marion wonen naast elkaar in een chique villawijk in Kaapstad. De een is blank, de ander zwart. Beide dames zijn weduwe, beide hebben een indrukwekkende carrière achter de rug en beide willen het liefste rustig van hun oude dag genieten. Er is maar één ding dat dat streven in de weg staat: ‘die van hiernaast’. Zeker wanneer een van slaven afstammende familie in hun buurt land komt opeisen, staan Hortensia en Marion lijnrecht tegenover elkaar. Maar dan gebeurt er iets waardoor de twee gezworen vijanden elkaar harder nodig hebben dan ze ooit hadden verwacht.