Charles Lewinsky Andersen Recensie Informatie

Charles Lewinsky – Andersen Recensie Informatie
Charles Lewinksy is één van de succesvolste en meest gelezen Zwitserse schrijvers van dit moment. Een aantal van zijn boeken is inmiddels in het Nederlands vertaald en heeft terecht een lezerspubliek gevonden. Zijn nieuwe roman Andersen is zeer waarschijnlijk zijn meest bjzonderen en misschien zelfs omstreden roman tot nu toe. Charles Lewinsky laat zijn hoofdpersoon, Jonas, dertig jaar na zijn overlijden opnieuw geboren worden. Voor zijn geboorte, nog in de baarmoeder, wordt Jonas zich al bewust van zijn bestaan en herinnert zich zijn vorige leven.

Een volwassen geest in een kinderlichaam gaat op zoek naar een eerder kwaadaardig leven
Jonas, die eerder als Andersen in 1898 werd geboren, maakte als vrijwilliger de verschikkingen van de Eerste Wereldoorlog mee en heeft zelf met volle overgave mensen gemarteld en schepte hierin een soort van professioneel genoegen. Door dertig jaar na zijn dood geboren te worden, krijgt hij als het ware een tweede kans. Echter al snel blijkt Jonas een onuitstaanbaar kind. Sterker nog alle negatieve eigenschappen die Andersen had zijn nog steeds volop aanwezig in Jonas. Als volwassen geest in een kinderlichaam wil hij op zoek naar zijn eigen verleden uit zijn eerdere leven. In deze zoektocht spaart hij niemand en gaat hij geweld niet uit de weg. Al op jonge leeftijd, na gedegen voorbereidingen te hebben getroffen, verlaat Jonas zijn ouders om nooit meer terug te keren.

Zoektocht naar het kwaad in een uitstekende en fascinerende roman
Als Jonas een van zijn eigen nakomelingen op het spoor komt, ontwikkelt zich de roman tot een zoektocht met bijzondere consequenties. Ondanks het feit dat er in Jonas een monster schuilgaat, heeft hij ook een menselijke kant. Zijn liefde voor muziek en de viool in het bijzonder lopen als een rode draad dor de roman. Charles Lewinksy heeft er voor gekozen om Jonas als verteller op te laten treden en wisselt met enige regelmaat het perspectief naar de vader om vanuit zijn positie en ervaring een deel van het verhaal te vertellen. Al met al is Charles Lewinsky er met Andersen in geslaagd een boeiende, zeer goed geschreven roman af te leveren die het lezen meer dan waard is. Charles Lewinsky – Andersen is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

CHARLES LEWINSKY – ANDERSEN
– Titel: Andersen
– Schrijver: Charles Lewinsky (Zwitserland)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Andersen (2016)
– Taal: Duits
– Nederlandse vertaling: Elly Schippers
– Verschijnt: 22 juni 2017
– Uitgever: Atlas Contact
– Omvang: 432 pagina’s
– Prijs: € 24,99
– Waardering redactie: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst en Inhoud Charles Lewinksy – Andersen
In Andersen krijgt een mens een tweede kans. Hij wordt opnieuw geboren. Als Jonas. Maar met dat tweede leven kan hij niks beginnen. Deze mens werd ook al eens in 1889 geboren. Vrijwillig nam hij deel aan de Eerste Wereldoorlog en heeft later mensen gefolterd, dat geeft hij althans meerdere malen aan. Boven alles heeft hij zich goed van zijn taken gekweten en anderen er met geweld toe gebracht ook hun functie te vervullen. Jonas is een vreemd, soms onuitstaanbaar kind. Want Jonas denkt als een volwassene, maar is gevangen in het lichaam van een kind – dat hij natuurlijk zo snel mogelijk achter zich wil laten. Op zijn twaalfde verdwijnt hij. Jonas is een hoofdfiguur die eigenlijk niet goed raad weet met zichzelf en er slechts van kan dromen zijn schuld te ontvluchten.

Zwitserse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Mei 2017
Nieuwe Duitse Boeken