Achilles Cools – De goudvink (Recensie Vogelboek 2016)

– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
…Boek De goudvink Bestellen >

Achilles Cools – De goudvink Recensie
Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
De Vlaamse schrijver Achilles Cools heeft al een aantal zeer geslaagde vogelboeken op zijn naam staan. Hij is vooral bekend geworden met zijn boek De kauw dat meermaals opnieuw is uitgegeven. En met De goudvink, heeft hij weer een pareltje toegevoegd aan zijn reeks vogelboeken. Zoals altijd is het weer een boek geworden dat vol staat met persoonlijke observaties, veelal in zijn eigen vogeltuin. Dit maakt de De goudvink veel meer dan een monografie over een bijzondere zangvogel. Hij beschrijft eigenlijk het bijzondere vogelleven in zijn eigen tuin. En in de verhalen staat uiteraard de goudvink centraal. Maar ook wetenswaardigheden over andere vogels als de boerenzwaluw, bonte vliegenvanger en andere zangvogels worden uitgebreid verteld. Dit maakt het boek nog rijker. Toch staat de goudvink centraal in het boek. En je komt veel te weten over deze bijzondere zangvogel. Over de fraai gekleurde borst van het mannetje, de bijzondere zang, het monogame liefdesleven en de paringsdrift van de zangvogel, Wetenschappelijke informatie en kennis wordt afgewisseld met persoonlijke observaties en ervaringen. Uiteraard is alles opgeschreven in de rijke, beeldende taal die zo kenmerkend is voor de Vlaamse schrijver en tekenaar. De goudvink is één van de beste natuur- en vogelboeken die dit jaar verschenen is. En ook een fijne leeservaring voor niet vogelliefhebbers.

Inhoud Achilles Cools – De goudvink
Achilles Cools, auteur van het inmiddels klassiek geworden De kauw, is vermaard om zijn nauwkeurige natuurobservaties. Hij is erin geslaagd goudvinken te verleiden in zijn tuin te broeden. Een paar jaar lang heeft hij hun gedrag dagelijks geobserveerd en ook geprobeerd de wereld door hún ogen te zien. Waarom zijn die mannen zo bloedmooi en vrouwen muisgrijs? Zijn mannen altijd siermakers en vrouwen kunstkenners? En waarom behoort de goudvink niet tot de topzangers, terwijl hij zachtjes bijzondere melodieën kan fluiten? Cools wisselt eigen observaties af met onderzoek over de goudvink. Dat heeft geresulteerd in een unieke monografie over een van onze mooiste vogels.

Boeken over Vogels Overzicht
Koos Dijksterhuis – De spreeuw Recensie en Informatie Vogelboek
Nieuwe Boeken Augustus 2016