Paulo Coelho De spion Recensie Roman over Mata Hari

Paulo Coelho - De spion Recensie Roman over Mata Hari

Paulo Coelho – De spion Recensie Roman over Mata Hari
Heerlijk om weer een boek van een van mijn favoriete schrijvers, Paulo Coelho, in mijn handen te hebben: De Spion, in 2016 verschenen in de Nederlandse vertaling bij De Arbeiderspers. Ik las dat de roman één dezer dagen ook in het Fries zal verschijnen. En dat is bijzonder, maar ook logisch, want deze biografische en historische roman gaat over het leven en de veroordeling van de in Friesland geboren Margaretha Geertruida Zelle, beter bekend als Mata Hari.

De spion is gebaseerd op het ware feiten

De roman is op ware feiten gebaseerd – in het boek zijn foto’s te vinden van Mata Hari, en ook documenten en correspondentie. Er is zelfs een lijst met de spullen en kleding die ze in haar bezit had bij haar arrestatie – al haar bezittingen zo opgesomd te zien ontroerde mij.

We lezen over het leven van Margaretha Zelle, die al op jonge leeftijd een drang naar vrijheid voelt, weg wil van de burgerlijkheid van het leven. Ze grijpt haar kans en trouwt met Rudolf MacLeod, die van Schotse afkomst is. Van hem krijgt ze een zoon, die later overlijdt, en een dochter. Het huwelijk en het verblijf op Java is bij lange na niet wat Margaretha zich van een vrij leven had voorgesteld en ze gaat terug naar Nederland. Ze vertrekt naar Parijs en doopt zichzelf met de naam Mata Hari. Daar begint haar carrière als danseres en als maîtresse van vooraanstaande mannen. Vanaf het moment dat in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, wordt Mata Hari ingezet door zowel de Duitsers (onder de codenaam H12) en de Fransen en ze wordt uiteindelijk schuldig verklaard aan dubbelspionage en hiervoor geëxecuteerd.

Paulo Coelho laat prachtig zien dat het als vrouw in die tijd bijzonder moeilijk was een vrij bestaan te leven. Het verhaal is een zoektocht naar liefde, die ze niet vindt en misschien wel nooit gevonden heeft: “Voor mij waren liefde en macht een en hetzelfde”. Mata Hari leefde een leven van heel veel “doen-alsof” en heeft de kunst daarvan misschien wel zo geperfectioneerd, dat het haar ondergang werd. Ik hou van de schrijfstijl van Coelho, beeldend, vlot en altijd met een spirituele ondertoon, niets staat los van iets. Dat heeft voor mij een extra dimensie gegeven aan het indrukwekkende verhaal van Mata Hari.

Paolo Coelho – De spion. Een prachtig en treffend boek!
Of Mata Hari schuldig was, en zo ja, schuldig waar aan dan precies? Er is in de afgelopen jaren al veel over gezegd en geschreven. Misschien dat in 2017, als het gerechtsdossier over de vermoedelijke spionne openbaar wordt gemaakt, zoals ik las op Wikipedia, daar meer duidelijkheid over komt.

Wat voor mij absoluut vaststaat, is dat Paulo Coelho met De Spion in slechts 174 pagina’s een prachtig beeld heeft weten te schetsen van Mata Hari en haar leven en de omstandigheden in het Europa van rond de Eerste Wereldoorlog. Een prachtig en treffend boek dat wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Paulo Coelho – De spion (Roman over Mata Hari)
Eind september 2016 verschijnt de nieuwe roman van de Brazlilaanse schrijver Paolo Coelho – De spion in Nederlandse vertaling bij Uitgeverij De Arbeiderspers. Het is een biografische roman over het leven van de vermeende Nederlandse spion Mata Hari.

– Titel: De spion
– Schrijver: Paolo Coelho ♂ (Brazilië)
– Genre: biografische roman, historische roman
– Origineel: A Espiã (2016)
– Nederlandse vertaling: Piet Janssen
– Uitgever: De Arbeiderspers
– Verschijnt: 27 september 2016
– Prijs: € 18,99 / € 12,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven
…Meer Informatie en Bestellen (Paperback of Ebook) >

Inhoud Paulo Coelho – De spion (Roman over Mata Hari)
In De spion gebruikt Paulo Coelho zijn verbeeldingskracht en een veelheid aan bronnen om het leven van Mata Hari te herscheppen vanuit het perspectief van haar wisse dood. Het boek bestaat uit een lange brief van haarzelf en een brief van haar advocaat. De brieven zijn geschreven aan de vooravond van haar executie in Frankrijk waar ze, een jaar voor het einde van de Eerste Wereldoorlog, ter dood was veroordeeld op beschuldiging van spionage voor de Duitsers. In haar brief, gericht aan haar advocaat maar geschreven voor haar dochter, brengt ze verslag uit van haar even intrigerende als tragische leven. Het is het verhaal van een vrouw die de moed had zichzelf te bevrijden van het moralisme en het bekrompen burgerfatsoen van de vroege twintigste eeuw.

Boeken over Mata Hari Overzicht“>Boeken over Mata Hari Overzicht
Pat Shipman – Femme fatale Mata Hari Biografie
Braziliaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie