Jean Carrière De sperwer van Maheux Recensie Roman

Jean Carrière - De sperwer van Maheux Recensie Roman

In september is bij de sympathieke kleine uitgeverij IJzer uit Utrecht een mooie heruitgave verschenen van de prachtige Franse roman van Jean Carrière – De sperwer van Maheux. Op deze pagina vind je een Jean Carrière De sperwer van Maheux recensie en informatie. De roman wordt trouwens in het boek ook nog gevolgd door het reisverhaal In het spoor van de Camisards van de Nederlandse schrijver Ton van Reen.

– Titel: De sperwer van Maheux
– Schrijver: Jean Carrière ♂ (Frankrijk)
– Genre: roman
– Origineel: L’Épervier de Maheux (1972)
– Nederlandse vertaling: C. Jongenburger
– Uitgever: Uitgeverij IJzer
– Verschenen: 15 september 2016
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 19,95
– Bijzonderheden: Winnaar Prix Goncourt 1972
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Jean Carrière – De sperwer van Maheux Recensie
Alhoewel de roman van Jean Carrière – De sperwer van Maheux in 1972 de prestigieuze Franse literaire prijs Prix Goncourt heeft gewonnen, was het bestaan van deze schrijver en dit boek in het bijzonder mij tot voor kort ontgaan. Door deze mooie heruitgave die is verschenen bij de Utrechtse Uitgeverij IJzer wordt ons de mogelijkheid geboden om met deze roman kennis te maken. En wat een mooie roman is De sperwer van Maheux! In prachtige volzinnen wordt de rauwe natuur en het meedogenloze bestaan van de bewoners van één van de allerarmste gebieden van Frankrijk, de Cevennen, aan het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw, beschreven. En dan met name strijd om het voortbestaan van één man tegen de allesverslindende natuur die geen mededogen kent en eigenlijk alleen maar slachtoffers maakt. Door de boeiende reisnovelle van Ton van Reen te lezen, die aan de roman is toegevoegd, kom er er trouwens achter dat veel van de gebeurtenissen in de roman min of meer op waarheid berusten. Van belang om van deze bijzondere roman te genieten is dit feit trouwens niet. De sperwer van Maheux is een roman die wellicht hier en daar wat archaïsch aandoet door de uitgebreide natuurbeschrijvingen en het gebruik van metaforen. Maar uitermate goed past bij het gekozen onderwerp. Om kort te zijn is de roman van Jean Carrière – De sperwer van Maheux, overrompelend, aangrijpend en indrukwekkend. Een zeer terechte keuze om dit pareltje uit de naoorlogse Franse literatuur opnieuw in Nederlandse vertaling uit te geven. De redactie beoordeelt deze roman met ++++ (uitstekend) en heeft het uitgeroepen tot Boek van de Week.

Jean Carrière – De sperwer van Maheux Inhoud
De sperwer van Maheux is de roman van de stilte, over de eenzame strijd van een mens tegen natuurmacht en natuurgeweld in een van de robuuste uithoeken van Frankrijk, de onherbergzame Cevennen. Het landschap biedt meer steen dan aarde, de zomers zijn drukkend heet, de winters ijzig koud, en bijna het hele jaar door heerst een alles doordringende wind. De boeren zitten er al generaties vastgeklonken aan vrijwel niets opleverende stukjes land. Ze leven eenzaam, sterven eenzaam. De dorpen raken ontvolkt. De sperwer van Maheux gaat over de laatste bewoners van Maheux, het laatste gezin dat in 1947 nog gebleven is. Ze strikken lijsters, schieten hazen, proberen land te ontginnen. Als de vader, Reilhan de Zwijger, overlijdt en zijn vrouw gek is geworden van de stilte, keert de jonge Joseph-Samuel terug naar het geciviliseerde leven. De laatste zoon, Abel, blijft nadat zijn vrouw is weggelopen, volslagen eenzaam achter. Hij is bezeten van slechts één idee: een waterbron vinden. Carrière hanteert een stijl die de dingen neerzet ‘alsof’ men ze zou kunnen vastpakken. De natuur, het dorp, de dieren, de wanhopig vechtende mensen, ze staan in zeldzame scherpte voor ons. De sperwer van Maheux wordt gevolgd door de reisnovelle In het spoor van de Camisards van de schrijver Ton van Reen. Van Reen gaat daarin op zoek naar het werkelijke Maheux, maar komt tot de ontdekking dat hij eigenlijk op zoek is naar de ‘waarheid’ van het verhaal van Carrière.

Franse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Boek van de Week Overzicht Boeken

Recensie geschreven door: Theo Jordaan