HERMAN KOCH – DE GREPPEL RECENSIE NIEUWE ROMAN 2016)

– ISBN-nummer:
– Uitgave: Gebonden Boek / Ebook / Dwarsligger
– Prijs: € 21,99 / € 13,99 / € 19,99
– Waardering: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Herman Koch – De greppel Recensie
Hoofdpersoon van de nieuwe roman van Herman Koch – De greppel is de burgemeester van Amsterdam. Robert Walter, door lokale krant geroemd als “menselijke burgemeester,” is de verteller van de roman. Een witte man van middelbare leeftijd die is getrouwd met een buitenlandse vrouw met een puberdochter die door hem in de roman schuilnamen hebben gekregen, een succesvolle en charismatische man die verkeerd met de groten van de aarde als de Franse president François Hollande en ex-president Bill Clinton. Ten minste dat vindt hij van zichzelf. Echter als je goed leest gaat in hem een behoorlijk onzekere man schuil vol met vooroordelen en enigszins verhulde verwijten. Een man die twijfel heeft over de trouw van zijn vrouw. Sterker nog hij denkt dat zijn vrouw vreemd gaat met de saaie wethouder van Milieu Maarten van Hoogstraten. Een burgemeester die zijn vooroordelen beschouwt als een kwaliteit en er prat op gaat. Robert Walter is een man die altijd zijn mening klaar heeft en zelf vindt dat hij altijd het gelijk aan zijn zijde heeft. Echter, in tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, heeft deze levenshouding geen negatief effect op zijn populariteit.

Actualiteit op zijn Herman Kochs
Herman Koch is in staat om op een natuurlijke en originele wijze actuele thema’s aan te snijden. Het recht op een zelfverkozen levenseinde op basis van een voltooid leven komt aan bod omdat zijn moeder en vader op negentigjarige hiervoor kiezen. Klimaatverandering en de plaatsing van windmolens in Amsterdam waarvan Walter duidelijke een tegenstander is. Een journaliste die hem confronteert met compromitterende gebeurtenissen uit het verleden van de burgemeester maar het zelf ook niet nauw neemt met de waarheid en journalistieke verhalen blijkt te hebben verzonnen. Alle gebeurtenissen in De greppel lijken het overtuigde zelfbewustzijn van Walter aan het wankelen te brengen. Alhoewel het niet komt tot een afrekening met de burgemeester, sluipt de twijfel langzamerhand bij hem naar binnen en zet hem aan het denken en doet hem twijfelen. De greppel, een rijke actuele roman die geschreven is in de licht ironische ondertoon die kenmerkend is voor Herman Koch, krijgt ++++ (uitstekend).

Inhoud Herman Koch – De greppel (nieuwe roman 2016)
‘De greppel’ is de nieuwe Herman Koch, auteur van het Boekenweekgeschenk 2017. Robert Walter, geliefd burgemeester van Amsterdam, vermoedt dat zijn vrouw vreemdgaat met een van zijn wethouders. En nog wel met die oerdegelijke wethouder die zich inzet voor het milieu. Niet veel later beweert een journaliste dat de burgemeester betrokken is geweest bij het toetakelen van een agent tijdens een Vietnam-betoging. Dan staat opeens zijn vierennegentigjarige vader op de stoep: hij en zijn vrouw willen samen euthanasie plegen. ‘De greppel’ laat zien hoe een ogenschijnlijk stabiele man in korte tijd steeds verder verstrikt dreigt te raken in zijn eigen angsten en vermoedens. Of ziet Robert Walter de dingen juist voor het eerst echt helder? Herman Koch (1953) was bekend als televisiemaker (‘Jiskefet’) en is inmiddels wereldberoemd geworden met ‘Het diner’. Die roman werd verkocht aan achtenveertig landen en stond wekenlang op de bestsellerlijst van The New York Times. De Amerikaanse verfilming, ‘The Dinner’, gaat in 2017 in première. ‘De greppel’ gaat over macht, jaloezie en is geestig en verontrustend: een onmiskenbare Herman Koch.

Bijpassende Informatie
Herman Koch Overzicht Boeken en informatie
Nieuwe Boeken 2016 Overzicht