Stefan Popa De verovering van Vlaanderen Recensie Roman 2016

Stefan Popa – De verovering van Vlaanderen Recensie Roman 2016
De nieuwe roman van Stefan Popa – De verovering van Vlaanderen die op 5 oktober 2016 verschijnt bij Uitgeverij Marmer is een avonturen- en schelmenroman. Op deze pagina kun je de Stefan Popa De verovering van Vlaanderen Rrcensie roman 2016 boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden.

– Titel: De verovering van Vlaanderen
– Schrijver: Stefan Popa ♂ (Nederland)
– Genre: avonturenroman, schelmenroman
– Uitgever: Uitgeverij Marmer
– Verschijnt: 5 oktober 2016
– Omvang: 352 pagina’s
– ISBN-nummer: 9789460682926
– Prijs: € 19,95
– Oordeel: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Beoordeling en Recensie Stefan Popa De verovering van Vlaanderen
De verovering van Vlaanderen is de derde roman van de Nederlandse schrijver Stefan Popa, een schelmenroman en zijn meest ambitieuze boek tot nu toe. Hoofdpersoon Alco van Puffelen, rijkeluiskind, komt tijdens een etentje met zijn vader tot de conclusie dat hij een leven leeft dat er niet toe doet. Hij wil van betekenis zijn en groots leven, een doel hebben! Naar voorbeeld van zijn held Adriaen Jans, vertrekt Alco richting Vlaanderen met als doel Nederland en Vlaanderen te herenigen.

Als een ware Nederlandse Don Quichot trekt Alco erop uit. Idealisme, zelfoverschatting en een blind doorzettingsvermogen kenmerken hem. En hij vindt ook zijn eigen Sancho Panza in de Vlaming Stan. Samen struinen ze door Vlaanderen om hun “evangelie” te verkondigen. Zuipend, feestvierend, vaak ontaardend in vechtpartijen terwijl Alco zich pacifist vindt, voeren ze hun absurdistische strijd. Maar volgens Alco gaat het allemaal niet snel genoeg, De Vlaamse Vijf moeten zijn queeste in een stroomversnelling brengen.

Een ambitieuze roman van een verteller
Stefan Popa heeft zichzelf met De verovering van Vlaanderen een ambitieuze absurdistische roman geschreven. Alhoewel de roman wat traag op gang komt, volgt er een komische, vaak goed geschreven roman die het lezen waard is. Het is een komedie met een serieuze ondertoon. De kracht van de roman zit hem in de stijl, de bijzondere hoofdpersonen die goed tot leven komen en de kwaliteit van de verteller Stefan Popa. Nadeel is dat het boek hier en daar iets te lang is en daardoor een beetje stroperig wordt. Desalniettemin heeft Stefan Popa met De verovering van Vlaanderen een geslaagde roman geschreven. Misschien iets meerder sterk dan de eerdere roman. De verovering van Vlaanderen krijg +++ (zeer goed).

Inhoud roman van Stefan Popa – De verovering van Vlaanderen
Alco van Puffelen is een Amsterdams rijkeluiskind dat volgens zijn vader nooit goed genoeg zijn best doet. Maar waarom zou hij ook? Tussen het voor- en het hoofdgerecht van een lunch met zijn vader in het Amstel hotel brandt er iets door in zijn hoofd. En weg is hij. Op weg naar de zuiderburen, op weg naar de geschiedenisboeken. In de voetsporen van zijn heroïsche voorvader die stierf tijdens het beleg van Antwerpen. Hij probeert betekenis aan zijn leven te geven door Vlaanderen te veroveren. Hij wil de wereld veranderen, verbeteren. Het avontuur zit hem in het bloed. Er kan niets misgaan. Toch?
In een café in de Joodse wijk van Antwerpen maakt hij kennis met een goedaardige Congolees met dwerggroei. Stan is zijn naam. Schildknaap is zijn beroep, althans, dat meent Alco, die hem direct in dienst neemt. Stan staat hem bij tijdens de reis die hen door heel Vlaanderen gidst. Antwerpen, Mechelen, de heuvels van Limburg, Gent, Brugge, de Belgische kust. Zelfs Noord-Frankrijk wordt kortstondig aangedaan, want was dat heel vroeger niet ook gewoon Vlaanderen, dus Nederland? En wat is dat tegenwoordig met Brussel? Het is vast en zeker heel toevallig dat het daar een puinhoop is sinds de Brusselaars het Nederlands hebben ingeruild voor het Frans. Ja, ja, Alco denkt er het zijne van. Tijdens Alco’s tocht ontmoet hij kleurrijke personages en komt hij in bijzondere situaties terecht. En altijd weergalmt de vraag: wie is er nu eigenlijk de idioot, hij of de wereld?