GERTRUD JETTEN – HOE IK MIJN OPA VOND EN ALLES ANDERS WERD – RECENSIE EN INFORMATIE

– Verschenen: 2016
– Omvang: 206
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 13,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Recensie – Gertrud Jetten Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd
In deze blog de recensie over het kinderboek Hoe ik mijn Opa vond en alles anders werd, van schrijfster Gertrud Jetten. De hoofdrollen in dit boek zijn eigenlijk voor drie dames: Isa, Omi en Randalin. Isa is twaalf jaar en gek op de IJslandse paarden die bij haar oma op de boerderij staan. Oma is geen typische oma, maar een stoere, sterke en eigenwijze vrouw. Omi past dan ook veel beter bij dit eigenzinnige karakter. Randalin is de topmerrie van Omi. Isa is dól op haar. Ook al kan ze nog niet op haar rijden omdat ze zó heftig is. Isa’s wereld komt behoorlijk op zijn kop te staan. Allereerst blijkt Omi flink ziek te zijn en dat heeft grote gevolgen. Voor de boerderij, de fokkerij en voor Randalin… Isa wil niets liever dan Randalin als eigen paard, maar de merrie is zoveel geld waard, en Isa kan er niet eens op rijden, dat haar vader dat geen goed idee vindt. Boven op alles, blijkt Omi een enorm geheim met zich mee te dragen…. Een geheim dat Isa en Omi helemaal naar IJsland brengt.

Hoe ik mijn Opa vond en alles anders werd, een bijzondere reis
Vlak voor ik het boek Hoe ik mijn Opa vond ging lezen, had ik contact met Gertrud Jetten via de mail. Ze wenste me een goede reis. En dat had ze niet treffender kunnen zeggen. Het was inderdaad een reis. Naar het bijzondere IJsland, maar ook een reis van de verschillende personages die zich gedurende het boek ontwikkelen. Dat maakt dit boek met name interessant om te lezen. Isa wordt een stukje volwassener, de band met haar vader maakt een ontwikkeling door en ook de wisselwerking tussen Omi en Isa is mooi beschreven. De personages kruipen onder je huid, en ze nemen je mee. Voor mij als paardenliefhebber is Isa’s gevoel voor Randalin ook erg herkenbaar en treffend beschreven door Gertrud, zonder dat Isa in een “Penny-meisje” verandert.

“Randalin stopte met grazen en draaide haar hoofd naar me toe. Ik aaide haar over haar witte bles en zachte, roze neus. Opeens maakte het me allemaal niets meer uit. Zelfs als ik nooit op haar zou kunnen rijden, was zij het enige paard dat er toe deed. Het enige paard dat ik wilde.”

“Het was puur toeval dat Randalin zo veel waard was. Mij maakte het niet uit. Als ze vijfhonderd euro waard was geweest, was het ook goed.”

Eindoordeel recensie Gertrud Jetten -Hoe ik mijn Opa vond en alles anders werd
Het boek heb ik in een middag uitgelezen. Dat zegt denk ik al genoeg. Er gebeurt niets, en alles tegelijk. Het is herkenbaar en verrassend, realistisch, maar vol mogelijkheden. Hoe ik mijn Opa vond en alles anders werd leest prettig én ik ben ontzettend benieuwd geworden naar IJsland! In maar een paar zinnen, komt het land tot leven. Je kunt er van houden of niet, knap geschreven is dat wel. Ik beoordeel het boek met ++++ (uitstekend).